0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

To forskere har fundet opskriften på, hvordan man skriver en bestseller

Hvilken roman der for alvor vil sælge, kan man aldrig vide. Sådan siger man i forlagsbranchen. Men nu har to forskere taget big data i anvendelse i et forsøg på at afsløre, hvordan de bedst sælgende bøger adskiller sig fra dem med mere beskedne salgstal. Og resultatet er overraskende.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Bestseller. To forskere beskriver, hvordan man skriver en bestseller. Tegning: Roald Als

940px
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
940px
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der rystes på hovedet rundtomkring i den litterære verden. Med jævne mellemrum. Over, hvad folk dog propper i hjernen af halvsløjt formulerede almindeligheder og tarvelige tricks opfundet for at skabe spænding i en ørkenvandring af dramaturgiske klicheer.

Eller sagt på en anden måde: Hvorfor en halv verden pludselig partout skal læse Dan Browns fortænkte konspirationsteorier i ’Da Vinci-mysteriet’. Og dernæst Stieg Larssons efterladte trilogi om en afstumpet svensk punkerpige. Og så E.L. James’ smålumre husmorfantasier i ’Fifty Shades of Grey’.

Men det skal vi bare. Læse det samme alle sammen. Og ikke bare fordi de andre læser det. Også fordi de bøger er skrevet, som en bog skal skrives, hvis den skal have en chance for at blive en bestseller, mener to forskere ved Stanford University, der med brug af big data har sat sig for at identificere, hvordan bestsellere adskiller sig fra andre bøger, og har fundet en række iøjnefaldende forskelle.

»I forlagsbranchen er det lidt en myte, at man aldrig kan forudsige, hvad der vil sælge. Men jeg forlod selv branchen med en følelse af, at forfatterne til bestsellere have et eller andet til fælles«, siger Jodie Archer, der i en årrække redigerede bøger for forlaget Penguin i Storbritannien, før hun tog en ph.d. i engelsk ved Stanford University i Californien.

Hun tog kontakt med lektor i engelsk Matthew Jockers, der på University of Nebraska-Lincoln arbejder med computeranalyser af litterære tekster, og spurgte, om ikke de sammen skulle »kortlægge den hemmelige dna i en bog, som får millioner af læsere til at reagere«, som hun udtrykker det.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter