Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Cover. Medina passer på Medina.
Foto: Fra coveret på 'We survive'

Cover. Medina passer på Medina.

Kultur tophistorie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Medina vakler mut ud i verden på nyt album

Medina sigter med sit tredje engelsksprogede album mod udlandet. Og mister det, der gjorde hende til noget særligt på dansk.

Kultur tophistorie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Coveret på Medinas nye engelsksprogede album signalerer krise på flere niveauer.

I en fotomanipulation sidder en nøgen Medina og holder om en nøgen Medina. Er det for sjov? Er det en ironisk kommentar til Medinas rolle som repræsentant for den generation, der dyrker sig selv uden af skamme sig? Eller er det 1:1 et udtryk for titlen: Medina slutter ring om sig selv og skal nok overleve i en verden fuld af hån og haters? Det er os (mig og mig) mod rosset.

Medina er ikke en joker, så jeg hælder til det sidste. Trods sin status som en af dansk popmusiks få virkelige superstjerner vælger Medina at iscenesætte sig selv som udstødt. Det er temmelig defensivt, og sammen med det triste billede øger det kun fornemmelsen af krise.

Bedre bliver det det ikke, når først musikken begynder at spille. En middelmådig samling sange, der smager lidt på tidens skiftende EDM-tendenser, men ikke på noget tidspunkt sætter tænderne i for alvor.

Engelsk hamskifte

Man kan ikke klandre Medina for at have stået musikalsk stille, siden hun i 2008 brød igennem med popklassikeren ’Kun for mig’. Hun havde en vinderformel af lige del syntheziserkølig dance og selvudleverende tristesse i et tidsportræt af kærlighedens mange lukkede rum. Siden har hun både testet sine evner med et akustisk livealbum og senest leget med hiphoppens autotunede frækheder med ep’en ’Arrogant’. Det sidste mere vellykket end det første.

Denne gang skifter Medina ham ved igen at synge på engelsk. Kærlighedens minus og plus er de samme, og musikalsk falder hun tilbage til elektronisk pulserende pop og melodier med blå toner. Hvilket hendes stemme med sin hæse kant og sit dybe udgangspunkt stadig er perfekt designet til.

De syv nye sange rider lidt i retning af rodeodisko på outsiderhymnen ’Liquid Courage’ og samler med ’By Your Side’ den populære tropical house op, som Justin Bieber har genopfundet sig selv med. Men Medina genopfinder ikke noget her.

Det er alt sammen sikkert spillede produktioner med omkvædet planlagt efter den popmusikalske køreplan, der har retning mod fast spilletid i radioen. I sine små ryk har Medina aldrig foretaget musikalske tigerspring, og selv om Medina ikke er nogen Madonna eller Miley, er det for kedeligt og uden karakter.

Hvilket understreges af de tre oversatte sange. Engang hed de ’Jalousi’, ’Giv slip’ og ’Når intet er godt nok’. Nu synger hun dem om på engelsk, og ligesom de gange, Nik & Jay har tryktestet det internationale marked, mister Medina også et afgørende lag i sin sange, når hun forlader de danske gloser. Og når man ikke er en forvandlingskunstner, må man i det mindste holde fast i sin personlighed. Den gør hun ikke på engelsk.

Leflen for det tyske marked

Og så er vi tilbage ved det kitschede cover. Det mutte udtryks mulige personlige undertoner dukker aldrig op på ’We Survive’. Det ender derfor med at lyde som et produkt, der er tænkt til det voksende tyske marked. Og ikke andet. Hvilket er et for lavt ambitionsniveau for en, hvis popmusik tidligere bar på flere fortællinger end den mest banale om at være in it for themoney.

Det er ikke elendigt, men med Medinas status må man forvente mere og et skarpere skel i en popverden fuld af hurtige løsninger og dårlige kopivarer.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden