0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Litterære agenter begyndte i strid modvind men har nu fået fodfæste

Det irriterede forlæggerne, da de litterære agenter i 2002 etablerede sig. I dag repræsenterer de over 50 danske forfattere.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anders Rye Skjoldjensen
Foto: Anders Rye Skjoldjensen

Gevinst. Anna Grue mener, at hendes agent, Lars Ringhof, tjener sit eget honorar hjem.

Kultur tophistorie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur tophistorie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For 14 år siden blev de af de danske forlag kaldt overflødige og et fordyrende fedtlag. I dag er de litterære agenter en selvfølgelig del af den danske bogbranche. Over 50 danske forfattere har Copenhagen Literary Agency, CLA, til at forhandle aftaler om økonomi og rettigheder, når de udgiver bøger. Nogle forfattere overlader alt fra danske forlagskontrakter til udlandssalg og filmrettigheder til agenterne, mens andre kun lader dem tage sig af udlandssalg.

»Agenterne er kommet for at blive. Sådan er virkeligheden i dag. Det hænger sammen med den helt generelt stigende kommercialisering af bogbranchen, vi har set, og det er jo især de mest populære forfattere, som virkelig kan få en forretning ud af deres forfatterskab, der har skaffet sig bedre vilkår«, siger Johannes Riis, litterær direktør på Gyldendal.

Det var Gyldendal, der i første omgang mærkede, at danske forfattere begyndte at skubbe agenter foran sig i forhandlingerne. I 2002 indgik Hanne-Vibeke Holst en aftale med det nystartede agentur Ringhof & Sølvsteen, og hun henviste netop til det stigende kommercielle pres i branchen, da hun forklarede, hvorfor hun havde brug for en agent. »Jeg har brug for nogle gorillaer til at passe på mig«, sagde hun slagfærdigt.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce