Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
LOYALITET. De etablerede medier kan glæde sig over, at danskerne er blandt de mest loyale mediebrugere. Alligevel napper de sociale medier opmærksomheden i nyhedsstrømmen. Illustration: Lise Mogensen

LOYALITET. De etablerede medier kan glæde sig over, at danskerne er blandt de mest loyale mediebrugere. Alligevel napper de sociale medier opmærksomheden i nyhedsstrømmen. Illustration: Lise Mogensen

Kultur tophistorie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Antallet af læsere med sociale medier som primær nyhedskilde vokser lynhurtigt

Knap en tredjedel af de unge danskere har nu sociale medier som vigtigste kilde til nyheder.

Kultur tophistorie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

At medieverdenen både er i opbrud og rundt på gulvet, står efterhånden klart for de fleste, men intet tyder på, at det bliver lettere at være traditionelt medie i fremtiden. Ifølge rapporten Reuters Digital News Report fra Oxford Universitet går udviklingen af medieforbruget én vej: mod de sociale medier.

26 lande er undersøgt, og i gennemsnit får halvdelen af de digitale mediebrugere her nu nyheder via sociale medier. I Danmark er vi godt med, for her får 56 procent (også) nyheder gennem sociale medier – primært Facebook. 28 procent bruger trykte aviser, og 73 procent ser tv-nyheder.

Rigtig interessant bliver det, når man ser på, hvor mange der har sociale medier som den primære nyhedskilde, for her er antallet fordoblet siden sidste år. Fra 6 til 12 procent.

»Tallene stiger hvert år, og det er vigtigt, fordi det primært er de yngre, der foretrækker sociale medier. De skifter nok ikke vaner og køber abonnement på en papiravis«, siger professor Mark Blach-Ørsten fra RUC, som har været med til at lave den danske del af undersøgelsen.

»Det udfordrer medierne, når det kommer til betalingsvillighed, for på sociale medier har man en fornemmelse af, at man ikke behøver at betale for nyhederne. Man får indhold gratis, men betaler med sine data«.

De skifter nok ikke vaner og køber abonnement på en papiravis

Ser man på de unge brugere af online medier, er det over dobbelt så mange som gennemsnittet – hele 30 procent af de 18-24-årige – der ser sociale medier som det vigtigste nyhedsmedie.

Det er stadig i høj grad traditionelle medier, der leverer de nyheder, som bliver delt på Facebook, og brugen af sociale medier har den positive effekt, at folk, som ellers ikke orienterer sig efter nyheder, alligevel kommer til at møde dem, fortæller Mark Blach-Ørsten. Bagsiden ved sociale medier som nyhedskilde er, at man i højere grad får nyheder via folk, som man i forvejen er enig med.

»Det udfordrer både de gamle mediers økonomi og forestillingen om den demokratiske samtale, fordi nyheder bliver delt i lukkede netværk«, siger professoren.

De etablerede medier herhjemme kan dog glæde sig over, at danskerne og de øvrige skandinaver er blandt de mest loyale mediebrugere, og især DR og TV 2 står rigtig stærkt både online og offline.

Tillid til medier, ikke journalister

Et andet område, hvor Reuters-rapporten kommer med ny viden, er tilliden til medier og journalister. Her ligger Danmark lige i midten af de 26 lande, når 47 procent siger, at de generelt har tillid til de nyheder, de forbruger.

Anderledes forholder det sig, når man ser på tilliden til journalister. For kun 33 procent udtrykker tillid til dem, der laver nyhederne. Det kan synes paradoksalt, men Mark Blach-Ørsten forklarer, at det nok ikke er meget anderledes, end når danskerne både har tillid til de offentlige institutioner og politikerlede.

»Folk tror, at der sker alt muligt skummelt hos nyhedsmedierne – at man politiserer og manipulerer. Det kan hjælpe, at flere medier begynder at lægge deres dokumentation frem eller inviterer til åbne redaktionsmøder«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden