Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

SKÆRM. Umiddelbart kunne det se ud, som om det forstyrrer oplevelsen af stor musik, når man står og flagrer med en telefon for at optage video eller lyd. Men en ny forskningsartikel peger mod det modsatte: At vi oplever mere intenst, når vi dokumenterer og deler.
Foto: Lasse Kofod (Arkiv)

SKÆRM. Umiddelbart kunne det se ud, som om det forstyrrer oplevelsen af stor musik, når man står og flagrer med en telefon for at optage video eller lyd. Men en ny forskningsartikel peger mod det modsatte: At vi oplever mere intenst, når vi dokumenterer og deler.

Kultur tophistorie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Filmende koncertgæster eller turister nyder oplevelsen mere

Et nyt videnskabeligt studie konkluderer overraskende, at folk, der filmer til koncerter eller tager billeder konstant på ferier, ikke er mindre til stede end dem, der blot oplever live.

Kultur tophistorie
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Jeg vil sige til den dame der: Kan du stoppe med at filme mig? For jeg er her virkelig, live, og du kan nyde det her live i stedet for gennem dit kamera«.

Sådan sagde verdensstjernen Adele for nylig, lidt skrapt, da hun stoppede med at synge til en koncert i Italien og talte til en koncertgæst, der filmede i stedet for at lytte. Optrinnet blev selvfølgelig filmet af en anden koncertgæst og er blevet set millioner af gange på nettet.

Vi har alle prøvet at stå bag ved nogen til en koncert, der i stedet for at synge med på Anne Linnets ’Forårsdag’ eller skråle med på Adeles ’Someone Like You’ hellere vil stå med en skærm i strakt arm over hovedet og filme det hele for at dele det med vennerne på de sociale medier.

Til koncerter plejede kroppen at være mediet, som vi var til stede med. Det var kroppen, der mærkede musikken banke, dansede, svedte, sang

Også til den netop overstående Roskilde Festival blev der delt tusindvis af klip fra koncerter med for eksempel MØ og Neil Young. Det er blevet en fast del af det at opleve musik, at vi fortæller omverdenen, når vi er til koncert. Men spørgsmålet er, hvad det betyder for oplevelsen af livekultur, at vi filmer, fotograferer og deler hele tiden?

Delere nyder mere

Det at bruge tid på at sende snapchats, billeder og video fra koncerter, og ikke mindst ferier, hjælper os faktisk med at nyde disse oplevelser mere.

Det mener forskerne bag et nyt forskningsstudie fra University of Southern California, Yale University og University of Pennsylvania, der blev offentliggjort i juni i tidsskriftet Journal of Personality and Social Psychology.

Studiet, der bærer titlen ’How Taking Photos Increases Enjoyment of Experiences’, går altså stik imod fordommen om, at vi er mindre til stede, når vi oplever gennem en skærm. Med ni forskellige studier målte forskere 2.000 personers nydelse af og engagement i deres oplevelser, både med og uden kamera i hånden. Og i næsten alle tilfælde rapporterede de, der tog billeder af deres rejsemål, måltider eller koncerter, et højere niveau af nydelse.

LÆS OGSÅ DEBATINDLÆG

I et af studierne blev deltagerne sendt rundt på et museum, hvor forskerne målte deres øjenbevægelser og kunne se, at de, der tog billeder undervejs, brugte mere tid på de udstillede værker, end dem, der ikke tog billeder.

Fabian Holt er lektor i musik og events på RUC og forsker i koncerter og festivaler. Forelagt studiet og antagelsen om, at folk, der filmer, også oplever mere, siger han:

»Koncerter har gradvist udviklet sig til en mediekultur. Vi tager vores medievaner og medieforbrug med til koncert, ligesom i alle andre møder med andre mennesker. Den enkelte koncertgæst vil gerne kunne huske den særlige begivenhed og identificere sig med den, og derfor filmer vi og tager billeder. Samtidig giver det social magt og status at fortælle omverdenen, at man er en del af noget betydningsfuldt«.

Det betydningsfulde kunne være Roskilde Festival, en totalt udsolgt Adele-koncert eller Distortion-festivalen.

»Jeg lavede et lille studie af en Lana del Rey-koncert på Sónar-festivalen, hvor der bagefter lå flere tusinde videoer fra koncerten i samme elendige kvalitet. Publikum havde altså alle fundet det relevant at uploade den samme sang på YouTube i samme dårlige kvalitet. Så det handler ikke om at dele noget nyt, men om social kapital, hvor vi viser, at vi er en del af et fællesskab, og at de, der ikke er med, er ude«, siger Fabian Holt.

Holt mener, at vores trang til at vise omverdenen, at vi er en del af noget vigtigt, ikke er helt afbalanceret. At vi endnu ikke har lært de gode manerer til, hvordan vi både er til stede OG kan markere, at vi er til stede udadtil.

»Til koncerter plejede kroppen at være mediet, som vi var til stede med. Det var kroppen, der mærkede musikken banke, dansede, svedte, sang. Nu tager mobiltelefonen og teknologien over, og skærmen bliver mediet. Det giver en anden oplevelse, fordi det føjer et ekstra lag ind. Det skaber distraktion, men jeg mener, at det mest er omfanget, det drejer sig om«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Situationsfornemmelse

Ligesom hvis vi mødes med en ven på en café og sidder med snotten nede i mobilen eller fotograferer vedkommende konstant. Det virker sært. Sidder vi derimod og snakker og tager måske et enkelt billede sammen, virker det næppe så sært.

»Det er umuligt at opstille regler her, for det handler om situationsfornemmelse. Vi skal hele tiden lære at afveje, hvornår noget er en stor oplevelse og skal dokumenteres, og hvornår vi forstyrrer andre mennesker med det behov. Musikbranchen opdrager ikke koncertgængerne, for de har en økonomisk interesse i gratis reklame, og artisterne er nødt til at holde sig på god fod med deres fans«, siger Fabian Holt.

ICO er en af Nordens største koncertarrangører, og direktør Kim Worsøe fortæller, at han blandt andet har arbejdet tæt sammen med den nu afdøde verdensstjerne Prince om at stoppe publikums optagelser.

»Prince ville have folk i salen, der lyste ind i folks telefoner for at stoppe optagelserne. For ham handlede det om rettighederne til musikken. Han følte, at hans rettigheder som kunstner blev krænket, når folk lagde optagelser ud på nettet. Selvfølgelig også fordi de private optagelser altid har så ringe kvalitet i lyd og lys«, siger Kim Worsøe.

LÆS OGSÅ KLUMME OM PRINCE KONCERT

Han fortæller, at ICO ikke gør noget ved optagelser til koncerter, og at de heller ikke modtager klager fra folk, der føler sig forstyrret.

»Vi følger udelukkende artistens holdning. Hvis artisten vil have os til at gøre en indsats mod mobiloptagelser, så gør vi det. Ellers ikke. Men det er nærmest en umulig opgave, når man laver en stor koncert med 10.000 gæster. Det er så udbredt at optage nu, at branchen langt hen ad vejen har givet op«.

Men måske er der hjælp på vej til dem, der ikke er fans af skærme til koncerter. Apple har for nylig taget patent på et stykke teknologi, som kan stoppe telefoners kameraer i at blive brugt til koncerter. Det består ifølge BBC i, at en smartphone vil modtage kodede infrarøde signaler på udvalgte steder og dermed blive stoppet. Det er endnu på tegnebrættet, men vil i så fald indgå i diskussionen om ophavsrettigheder versus forbrugernes frihed.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Besværligt udstyr forstyrrer

I det amerikanske forskningsstudie slutter forskerne artiklen med at konkludere, at hvis den, der optager video eller tager billeder, har besvær med det, altså ved tungt eller kompliceret udstyr for eksempel, så forstyrrer det vedkommendes evne til at være til stede og opleve live.

Og så er vi faktisk tilbage ved Adele, der skældte en filmende dame med et kæmpe kamerastativ ud. Måske havde den skrappe popstjerne ligefrem ret?

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden