Risley Park Lanx. Et udstillet sølvfad er med til at vise spændvidden i Shaun Greenhalgs evner. Foto: The Metropolitan Police Gås. En skulptur af Barbara Hepworth. Foto: The Metropolitan Police Haveskursbanden. Forfalskeren Shaun Greenhalg på vej i retten med sin far. Foto: AP

Risley Park Lanx. Et udstillet sølvfad er med til at vise spændvidden i Shaun Greenhalgs evner. Foto: The Metropolitan Police Gås. En skulptur af Barbara Hepworth. Foto: The Metropolitan Police Haveskursbanden. Forfalskeren Shaun Greenhalg på vej i retten med sin far. Foto: AP

Kunst

Museum udstiller falsk kunst i London

Kunstfalskners talent bliver hyldet og udstillet på Victoria & Albert Museum i London

Kunst

Det er langtfra første gang Shaun Greenhalgh får sine værker udstillet på et museum.

Den 48-årige kunstners værker har blandt andet været fremvist på Chicago Institute of Art, hvor hans kunst blev kaldt en »væsentlig nyopdagelse«.

Men det vil til gengæld være første gang, Shaun Greenhalghs værker bliver udstillet for, hvad de er: rene og skære falsknerier, der blev skabt hjemme i haveskuret bag et anonymt udseende rødt murstenshus i landsbyen Bromley Cross og solgt videre af hans forældre.

Væk er de falske varebetegnelser som skulptur af Henry Moore, vase af Gauguin eller akvarel af Thomas Moran. Kunstværkerne fremvises som ægte Shaun Greenhalgh og er hentet direkte fra politiets store lager af kriminelle genstande.

En kreativt begavet forfalsker Det er Metropolitan Police i Londons afdeling for stjålne kunstværker og antikviteter, der har taget initiativ til udstillingen, der giver et indblik i værkstedet hos en mand, der igennem 17 år førte autoriteter som British Museum og anerkendte auktionshuse som Christie’s bag lyset med sine evner for at forfalske. »Vi håber, udstillingen kan være med til at understrege, at kunstfalsknerier ikke kun er et historisk problem, men noget, der stadig foregår«, siger kriminalassistent Vernon Rapley fra Metropolitan Police. Shaun Greenhalgh fik aldrig nogen formel uddannelse ud over folkeskolen, men han udviste til gengæld et stort talent for at forfalske kunst inden for så forskellige genrer som moderne skulptur, pastelmalerier og historiske genstande.

Egyptisk prinsesse med te og ler
Det blev en egyptisk prinsesse, der kom til at markere Greenhalghs største kommercielle succes.

Sammen med sine forældre skaffede han sig et auktionskatalog, der viste, at der var blevet solgt »fire egyptiske figurer« fra en vis earl of Egreremonts bo i 1892.

Ud fra denne lille oplysning skabte Greenhalgh en lille figur, som han døbte prinsesse Armanara, datter af den egyptiske dronning Nefertiti. I værkstedet i skuret æltede han figuren med te og ler og kontaktede så Bolton Museum og spurgte, om de ville være interesserede i at købe den lille statuette.

Han lod omhyggeligt, som om han ikke var klar over dens værdi, der, i fald den var ægte, ville være ganske stor. Der findes kun to tilsvarende statuetter i hele verden.

Bolton Museum sendte figuren til British Museum og bagefter til auktionshuset Christie’s, som begge sagde god for, at statuetten var ægte og fra omkring 1350 f.Kr.

Bolton Museum betalte 440.000 pund (ca. 3,6 millioner kroner) for prinsessen og udstillede hende.

Snød eksperterne gang på gang
Det anslås, at Shaun Greenhalgh i løbet af sin kunstneriske karriere tjente mellem 850.000-1,5 mio. pund (7-12 millioner kroner) på at sælge mindst 44 falske kunstværker. Den såkaldte haveskursbande, der ud over Greenhalgh selv bestod af hans forældre, hjalp med at sælge kunstværkerne, mens broderen George stod for den finansielle side af sagen.

Shaun Greenhalgs dage gik med metodisk research om kunstneres liv, stilarter og antikviteter og med at skabe kunstværker og genstande, der igennem næsten to årtier narrede den ene ekspert efter den anden.

Stavefejl i relieffet
Det blev til sidst en gruppe på tre assyriske relieffer, der skulle forestille at stamme fra 600 f.Kr., der kom til at fælde Greenhalgh. Han forsøgte blandt andet at afsætte reliefferne til British Museum, der udtrykte sin store interesse for at købe en af dem.

Men da museet sendte det af sted til auktionshuset Bonhams for en nærmere værdifastsættelse, fik ekspert Richard Falkiners første reaktion alle alarmklokker til at ringe.

»Er det her en vits?«, spurgte han.

Richard Falkiner påviste derefter en række amatøragtige fejl, der skreg til himlen. Eksempelvis var hestene på relieffets seletøj helt forkert, og der var også flere stavefejl i inskriptionerne.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det hele blev til i et haveskur
British Museum meldte familien Greenhalgh til politiet, og efter 18 måneders efterforskning blev familiehjemmet ransaget. Her fandt politiet blandt andet yderligere to egyptiske statuetter, en smeltedigel til sølv, en buste af en amerikansk præsident og en check på 20.000 pund dateret i 1993.

Retssagen i 2006 efterlod ikke megen tvivl om, hvad der var foregået i familien Greenhalghs haveskur med det lille værksted.
Det er det værksted, der nu bliver genskabt på Victoria & Albert Museum på udstillingen, der åbner 23. januar.

»Vi håber, at det kan skabe fornyet opmærksomhed om, hvordan kunstfalsknere arbejder, og at det igen kan føre til, at flere folk melder denne type forbrydelser«, siger Vernon Rapley.

Kunstneren må blive hjemme

Der er allerede så stor forhåndsinteresse for udstillingen, at Victoria & Albert regner med, at det bliver en af det kommende års store succeser. Men der er en mand, der ikke møder op til åbningen, og det er kunstneren selv. Shaun Greenhalgh blev idømt fire år og otte måneders fængsel for sine falsknerier, og han er stadig i gang med at afsone sin dom.




Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce