0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

ARoS eksperimenterer med vores blik på kunst

Nyt stort formidlingscenter vil også have voksne til at sanse kunst og gå til værkerne uden forudsætning.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Aros
Foto: Aros

Blikfanget. På store skærme vælger man et værk fra ARoS' udstillinger. Når værket vises, registrerer en computer, hvad du ser på og hvor længe. De fleste ser kun 3-4 sekunder på et værk, fortæller Erlend Høyersten.

Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunst
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Langs en buet væg i nyindrettede, lyse rum på kunstmuseet ARoS hænger den ene store, blålige skærm efter den anden. På en kan jeg via en eyetracker se, hvordan mine øjne går på opdagelse i et landskabsmaleri. En anden stykker et digitalt selvportræt sammen af mig ud fra, hvilken positur jeg indtager: Kaster jeg med hovedet, får jeg måske et Marilyn Monroe-ansigt, version Warhol, hænger jeg med skuldrene, risikerer jeg en overkrop fra Kviums kvindegalleri.

Kunstmuseet har netop åbnet 1.900 kvadratmeter – eller omtrent en tiendedel af hele museets areal – som formidlingscenter eller ARoS Public, som etagen kaldes. Og OLED-skærmene (med organiske lysdioder) fra New York, specialudviklet for ARoS, er en del af legen. Det er her, publikum kan eksperimentere med museets værker eller diskutere kunst i den nye kommentarboks, hvor en computer registrerer de ord, man har sagt flest gange – og gengiver dem, så er man advaret.

Etagen rummer også et stort, nyt atelier, afsat til skiftende artists in residence. Foreløbig er Christian Reiter, som normalt arbejder på et atelier i Berlin, flyttet ind på kunstmuseet, og selv om der er store glasvægge ind til atelieret, står døren åben. Det gør den også til det kontorfællesskab af designere, der nu bor på et museum. Og ellers kan museets gæster vælge film i en ny biograf eller opsøge åbne workshops, samtalesaloner, debatmøder eller, hvis man er skoleelev, prøve selv at skabe kunst i museets nye studios.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce