0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Udstilling af ARoS' egne værker lægger stærkt ud, men taber tråden undervejs

ARoS lykkes ikke helt med at præsentere »en subjektiv fortælling, der afspejler vores samfund her og nu«.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Anders Sune Berg
Foto: Anders Sune Berg

IKONISK. Syltetøjskrukkerne indeholder den hest, Bjørn Nørgaard, Lene Adler Petersen og Henning Christiansen fik slagtet i 1970.

Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kunstanmeldelser
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når et værk stadig er rystende aktuelt fire årtier efter sin skabelse, skulle man tro, det var en god ting. Og et godt værk. Det sidste er da også sandt, for Edward Kienholz’ ’Sawdy nr. 46’ hænger stramt og smukt på ARoS’ væg. Men det er ikke så godt, at værkets indhold stadig er aktuelt, for det handler om racisme og vores reaktion på den. ’Sawdy nr. 46’ (der findes i alt 50 af slagsen) består af en bildør, hvor man gennem vinduet kan skimte (et fotografi af) et andet Kienholz-værk, nemlig ’Five Car Stud’.

Gigantinstallationen ’Five Car Stud’ vakte opsigt på Documenta 5 i Kassel i 1972 – og på Louisiana i 2012, hvor jeg kvitterede for den rystende oplevelse med fuldt hus i hjerter. Den grusomme scene, hvor en gruppe hvide mænd kastrerer en sort, er i fuld og naturlig størrelse, og selv om man kun ser et foto af den i ARoS’ værk, så bliver man (igen) magtesløst vidne til det frygtelige optrin.

’Sawdy nr. 46’ er således et gennemtænkt billede på først og fremmest raceproblematikken, men samtidig også synonym for andre konflikter, overgreb og uretfærdigheder, som vi dagligt er vidner til. Og hvordan vi vælger (ikke) at reagere. Det er et stærkt politisk værk, helt uden paroler og rejste pegefingre.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts