0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Unge og børn tjener gode penge på sociale medier

På det sociale medie musical. ly, hvor brugerne er fra 9 år og op, kan en 14-årig fyr fra København få penge på at markedsføre apps til sine fans.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

Lakserytteren. Rasmus Kolbe samarbejder med eksempelvis SAS eller Coca-Cola, som han laver kampagner for på Snapchat til sine mange følgere. Han overvejer stadig, om musical.ly også skal være et sted, hvor han laver reklamer.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De har deres egen betegnelse, i hvert fald på engelsk: influencers.

Som regel er de ret unge, nogle af dem er stadig børn. De er ikke nødvendigvis kendt af folk, der ikke er på sociale medier som Instagram, Snapchat eller musical. ly. Og så kan de tjene rigtig mange penge på treenigheden personlighed, kreativitet samt en mobiltelefon med kamera.

At være influencer betyder kort sagt, at du er så dygtig og/eller interessant på sociale medier, at du har fået rigtig, rigtig mange følgere. Og det kan man gøre til en levevej.

»Alt efter størrelsen af influenceren kan de godt leve udelukkende på deres indkomst via sociale medier. Nogle af dem tjener hundredtusindvis af dollars, enkelte tjener millioner på det. Børn og unge drømmer nu om at blive influencers, fordi de kan tjene enorme summer og blive berømte ved at forfølge deres passion«, forklarer Mathew Micheli over mail.

Han er medstifter af det canadiske managementbureau Viral Nation, der repræsenterer omkring 300 influencers - eller talenter, som han også kalder dem - og hjælper med at kæde dem sammen med brands. Herefter indgås en aftale, der gerne skulle virke begge veje: Medietalentet promoverer produktet til sine ofte hundredtusindvis af følgere. Brandet betaler penge og giver undervejs også gerne »et skub videre i deres vækst som sociale stjerner«, forklarer Mathew Micheli.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce