De har deres egen betegnelse, i hvert fald på engelsk: influencers.
Som regel er de ret unge, nogle af dem er stadig børn. De er ikke nødvendigvis kendt af folk, der ikke er på sociale medier som Instagram, Snapchat eller musical. ly. Og så kan de tjene rigtig mange penge på treenigheden personlighed, kreativitet samt en mobiltelefon med kamera.
At være influencer betyder kort sagt, at du er så dygtig og/eller interessant på sociale medier, at du har fået rigtig, rigtig mange følgere. Og det kan man gøre til en levevej.
»Alt efter størrelsen af influenceren kan de godt leve udelukkende på deres indkomst via sociale medier. Nogle af dem tjener hundredtusindvis af dollars, enkelte tjener millioner på det. Børn og unge drømmer nu om at blive influencers, fordi de kan tjene enorme summer og blive berømte ved at forfølge deres passion«, forklarer Mathew Micheli over mail.
Han er medstifter af det canadiske managementbureau Viral Nation, der repræsenterer omkring 300 influencers - eller talenter, som han også kalder dem - og hjælper med at kæde dem sammen med brands. Herefter indgås en aftale, der gerne skulle virke begge veje: Medietalentet promoverer produktet til sine ofte hundredtusindvis af følgere. Brandet betaler penge og giver undervejs også gerne »et skub videre i deres vækst som sociale stjerner«, forklarer Mathew Micheli.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind