Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Lakserytteren. Rasmus Kolbe samarbejder med eksempelvis SAS eller Coca-Cola, som han laver kampagner for på Snapchat til sine mange følgere. Han overvejer stadig, om musical.ly også skal være et sted, hvor han laver reklamer.
Foto: Finn Frandsen

Lakserytteren. Rasmus Kolbe samarbejder med eksempelvis SAS eller Coca-Cola, som han laver kampagner for på Snapchat til sine mange følgere. Han overvejer stadig, om musical.ly også skal være et sted, hvor han laver reklamer.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Unge og børn tjener gode penge på sociale medier

På det sociale medie musical. ly, hvor brugerne er fra 9 år og op, kan en 14-årig fyr fra København få penge på at markedsføre apps til sine fans.

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De har deres egen betegnelse, i hvert fald på engelsk: influencers.

Som regel er de ret unge, nogle af dem er stadig børn. De er ikke nødvendigvis kendt af folk, der ikke er på sociale medier som Instagram, Snapchat eller musical. ly. Og så kan de tjene rigtig mange penge på treenigheden personlighed, kreativitet samt en mobiltelefon med kamera.

At være influencer betyder kort sagt, at du er så dygtig og/eller interessant på sociale medier, at du har fået rigtig, rigtig mange følgere. Og det kan man gøre til en levevej.

»Alt efter størrelsen af influenceren kan de godt leve udelukkende på deres indkomst via sociale medier. Nogle af dem tjener hundredtusindvis af dollars, enkelte tjener millioner på det. Børn og unge drømmer nu om at blive influencers, fordi de kan tjene enorme summer og blive berømte ved at forfølge deres passion«, forklarer Mathew Micheli over mail.

Han er medstifter af det canadiske managementbureau Viral Nation, der repræsenterer omkring 300 influencers - eller talenter, som han også kalder dem - og hjælper med at kæde dem sammen med brands. Herefter indgås en aftale, der gerne skulle virke begge veje: Medietalentet promoverer produktet til sine ofte hundredtusindvis af følgere. Brandet betaler penge og giver undervejs også gerne »et skub videre i deres vækst som sociale stjerner«, forklarer Mathew Micheli.

Viral Nation har en enkelt dansker i folden.

Han er 14 år, kommer fra København, hedder Oscar Rosenstrøm og har et »enormt potentiale i det sociale rum«, lyder det fra den anden side af Atlanten.

Selv er Oscar mest ude på at sprede et positivt budskab, fortæller han over telefonen.

Han har 700.000 følgere på appen musical. ly, som er en af verdens hurtigst voksende apps, og som er kendetegnet ved at tiltale de helt unge, fra 9 til 13-14 år. Og jo, han tjener penge på at dele de korte videoer, hvor man mimer til musik, bekræfter han.

»Jeg er tilknyttet Viral Nation, og de finder jobs til mig, som jeg skal lave. Hvis der for eksempel er en helt ny app, skriver de til mig, om ikke jeg vil poste den på musical. ly og sige, at den er god, og så får jeg penge for det«, forklarer han.

Wilma fra Valby har været aktiv på en af verdens hurtigst voksende apps siden foråret. Her fortæller hun om fascinationen ved de helt unges første store sociale netværk. Kilde: Politiken.tv / Foto: Ivan Riordan Boll / Klip: Jakob Kyed Jakobsen

Fuldtidsjob som snapchatter

Oscar opdaterer musical. ly dagligt, men det er stadig noget, han gør, ved siden af sin skolegang. For 25-årige Rasmus Kolbe er det derimod et fuldtidsjob at være på sociale medier, og han titulerer sig selv ' professionel snapchatter'.

»Jeg prøver at lave unikke fortællinger på Snapchat, som på en eller anden måde taler om eller giver mening for det brand, som jeg arbejder med, f. eks. Coca-Cola eller SAS«, fortæller han.

»Jeg er bare et medie, et offentligt medie, ligesom DR eller hvem som helst. Alle kan ligesom gå ind og like det og se det - og så en gang imellem er der en reklame. Forskellen er så bare, at de reklamer, jeg laver, er lavet af mig til præcis den målgruppe, der ser med, som jeg kender til punkt og prikke. Så mine reklamer er jo milevidt anderledes end en reklame i tv«.

Enkelte tjener millioner på det. Børn og unge drømmer nu om at blive influencers

Du har ingen betænkeligheder ved på den måde at sælge annoncer i dit eget personlige univers?

»Jo, totalt, det er noget, jeg tænker rigtig meget over. Som influencer er det meget vigtigt, at man tænker sig godt om, inden man arbejder med brands. For folk kender os og ved, hvem vi er. Det kan trække tæppet væk under os, hvis vi pludselig sælger nogle brands, vi ikke normalt står for. Hvis jeg havde en blog, hvor jeg kun talte om, hvor sundt jeg spiste, og 'her er noget acai-grød', og så dagen efter lavede jeg en kampagne for Snickers - så ville jeg ødelægge alt, hvad jeg havde bygget op«.

Hos pladeselskabet Universal Music forholder man sig i den danske afdeling indtil videre afventende over for, hvordan man kan inddrage influencers som et værktøj til markedsføring af musik. Det fortæller commercial director Rasmus Ardahl.

»Musical. ly bliver en platform af en helt ny kategori af influencers, ligesom man så det på YouTube og Instagram. Så dem holder vi øje med, selv om vi endnu ikke har nogen aftale med dem. Jeg vil ikke afvise, at vi kommer til det på et tidspunkt. Det kommer an på, hvilken magtposition de får«.

I USA har Universal dog allerede benyttet influencers på musical.ly i forbindelse med en kampagne for sangen ' Golden' af Brandon Beal, fortæller Rasmus Ardahl.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Reklamebilledet skifter generelt

Jakob Steenstrup, jurist i organisationen Forbrugerrådet Tænk, ser brugen af influencers som del af en generel bevægelse væk fra reklamer, som vi kender dem, fra erhvervsdrivende til forbruger, hen imod reklamer, det kan være sværere at gennemskue. Det gælder eksempelvis advertorials - reklamer, der ligner artikler - eller bloggere, der reklamerer for et produkt.

Hvad musical. ly angår, stiller brugernes lave alder nogle meget specifikke begrænsninger for, hvordan man kan reklamere via influencers, siger Jakob Steenstrup. musical. ly er som sagt særligt populær blandt unge mellem 9 og 13-14 år, vurderer flere kender og brugere - selv om den officielle målgruppe og gennemsnitsalder er sat til at være mellem 13 og 20 år.

Brugerne (på musical.ly, red.) er jo ikke så gamle, så jeg ved ikke, om jeg har lyst til at reklamere så meget til dem.

»Når det gælder børn og unge, er der skærpede regler. Det er klart, at jo yngre en målgruppe, man går efter, jo skrappere er kravene. Der er forskel på at markedsføre sig over for en 17-årig og over for en 12-årig. En 12-årig har overhovedet ikke forudsætninger for at afkode et reklamebudskab«, siger Jakob Steenstrup.

»Man kan diskutere, om det overhovedet er i orden at bevæge sig ind og lave markedsføring på et medie, der henvender sig til 9 til 13-årige. Jeg vil ikke sige, det er decideret ulovligt, men det kan meget hurtigt blive meget problematisk«.

Børnene har ingen penge

Den professionelle snapchatter Rasmus Kolbe er også på musical. ly, hvor han på ganske kort tid har opbygget en følgerskare på over 110.000. Men han tøver lidt med at sige, at han også planlægger at tjene penge i dette univers.

»Brugerne er jo ikke så gamle, så jeg ved ikke, om jeg har lyst til at reklamere så meget til dem. Lige nu, for mig, er det bare et medie, der er pissesjovt, og som jeg holder øje med for at se, hvad det kan«, siger han.

Hos Viral Nation har man et andet forbehold over for de helt unge brugere på musical. ly: De har ikke altid så mange penge.

»Målgruppen på musical. ly er meget, meget ung. Det har været svært at tjene penge på det, fordi denne målgruppe ikke har ret meget direkte købekraft«, skriver Mathew Micheli.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Man kan diskutere, om det overhovedet er i orden at bevæge sig ind og lave markedsføring på et medie, der henvender sig til 9 til 13-årige

Spørger man en af musical. ly's mellem 100.000 og 200.000 danske brugere, er det ikke reklamerne, der fylder mest. 13-årige Benedicte fra Risskov i Aarhus (som helst kun vil i avisen med sit fornavn) følger ellers flere på musical. ly, der tjener penge ved at promovere diverse produkter i deres videoer på appen.

»Jeg følger nogle, der siger ' hey, gå ind og download det og det spil', men det gider jeg ikke. Så holder jeg mig bare væk. Men jeg har ikke lige tænkt over, at de fik penge for at sige det«, siger hun.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden