Valget af Trump har givet flere amerikanere lyst til at læse en af de store, gamle aviser. Fire gange så mange læsere har for eksempel i dagene efter valget den 8. november ønsket at tegne abonnement på The New York Times.
Den samme medvind har man oplevet på det almennyttige medie ProPublica. På en normal dag modtager ProPublica omkring 10 donationer, men siden valget har mediet ifølge Bloomberg fået 3 i minuttet.
»Mange mennesker har efter valget følt sig nødsaget til at reagere på en eller anden måde som borgere, og journalistikken er en vigtig del af det«, siger Richard Tofel, chef for ProPublica til det amerikanske erhvervsmedie, der også rapporterer om, at flere af mediekoncernernes aktier stiger.
Opbakningen til de gamle, publicistiske medier kommer på et tidspunkt, hvor medierne oplever stor modgang. Aviser som New York Times og Washington Post er blevet kritiseret for at overse den folkelige opbakning til Trump, ligesom et historisk højt antal klassiske nyhedsmedier på lederplan advarede læserne mod at stemme på Trump - tilsyneladende uden videre effekt.
Mens de traditionelle medier ifølge kritikere har manglet kontakt med virkeligheden i deres dækning af det amerikanske valg, anklages det sociale medie Facebook og søgemaskinen Google for at have hjulpet Trump til sejr ved at tillade udbredelsen af falske nyheder på deres platforme.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind