0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Læserne strømmer til USA's gamle medier efter Trumps sejr

Amerikanske aviser oplever medvind efter valget og midt i skandalen om falske nyheder på Facebook og Google.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Cornelius Poppe/AP
Foto: Cornelius Poppe/AP

Forsvar. I Norge har dagbladet Aftenposten tidligere taget kampen om med Facebooks censur af nøgenhed. Foto: AP

Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Medier
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Valget af Trump har givet flere amerikanere lyst til at læse en af de store, gamle aviser. Fire gange så mange læsere har for eksempel i dagene efter valget den 8. november ønsket at tegne abonnement på The New York Times.

Den samme medvind har man oplevet på det almennyttige medie ProPublica. På en normal dag modtager ProPublica omkring 10 donationer, men siden valget har mediet ifølge Bloomberg fået 3 i minuttet.

»Mange mennesker har efter valget følt sig nødsaget til at reagere på en eller anden måde som borgere, og journalistikken er en vigtig del af det«, siger Richard Tofel, chef for ProPublica til det amerikanske erhvervsmedie, der også rapporterer om, at flere af mediekoncernernes aktier stiger.

Opbakningen til de gamle, publicistiske medier kommer på et tidspunkt, hvor medierne oplever stor modgang. Aviser som New York Times og Washington Post er blevet kritiseret for at overse den folkelige opbakning til Trump, ligesom et historisk højt antal klassiske nyhedsmedier på lederplan advarede læserne mod at stemme på Trump - tilsyneladende uden videre effekt.

Mens de traditionelle medier ifølge kritikere har manglet kontakt med virkeligheden i deres dækning af det amerikanske valg, anklages det sociale medie Facebook og søgemaskinen Google for at have hjulpet Trump til sejr ved at tillade udbredelsen af falske nyheder på deres platforme.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce

Forsiden