Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mode. På syv år har Konrad A. Kierklo stablet den danske onlinebutik Miinto.com på benene. Nu køber Bestseller sig ind i foretagendet. (Arkiv)
Foto: Mikkel Laumann

Mode. På syv år har Konrad A. Kierklo stablet den danske onlinebutik Miinto.com på benene. Nu køber Bestseller sig ind i foretagendet. (Arkiv)

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Chef for Miinto: »Nu får vi råd til at fortælle, at vi er anderledes«

Bestseller spytter et tre-cifret millionbeløb i den danske online-butikken Miinto.com.

Mode
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Torsdag klokken 10.30 blev der skrevet under.

Bestseller har købt mellem 50 og 66 procent af den danske onlinebutik Miinto.com for et tre-cifret millionbeløb.

Der er noget bæredygtigt i, at du køber varen fra en butik i Esbjerg i stedet for i Tyskland. Og måske endda henter varen nede i butikken.

»Vi har talt med Anders Holch Povlsen fra Bestseller gennem mange år, men for otte uger siden blev det mere konkret. Han begyndte at se, at Miinto var spændende, og jeg tror også, at vi havde bevist, at vores koncept holder«, siger group CEO for Miinto.com Konrad A. Kierklo.

»Man kan godt samle en masse butikker og sælge uden om de udenlandske webshops og samtidig tjene penge på det. Og vi har længe ledt efter en, der kunne smide lidt benzin på bålet, så det kunne gå lidt hurtigere. Og der er Bestseller bare en virkelig stærk spiller«, siger han.

Holder fast i lokale butikker

Miinto.com begyndte for syv år siden, da to fyre fra Odense undrede sig over, hvor måden man solgte tøj på, var på vej hen.

»Vi syntes, det var fjollet, at der var en masse internetbutikker, der solgte ud fra kæmpe varelagre i England eller Tyskland, når mange lokale butikker allerede har lagre helt tæt på folk. Vi opdagede, at der faktisk er en ret stor velvilje til at købe lokalt. Vi vil ikke sige, at vi hjælper eller støtter lokalt, men det er klart, at der er noget bæredygtigt i, at du køber varen fra en butik i Esbjerg i stedet for i Tyskland. Og måske endda henter varen nede i butikken«, siger Konrad A. Kierklo.

Er det så ikke et mærkeligt signal at sende, når i lader en stor international tøjproducent som Bestseller investere i jer?

»Det koncept, vi kører med nu, kommer til at fortsætte, og Bestseller kommer ikke til at blive spurgt før butikkerne. Når det er sagt, opererer vi med et sikkerhedsnet, hvilket vil sige, at hvis ingen af de butikker, vi samarbejder med, har mulighed for at levere en bestemt vare til kunden, kontakter vi forhandlerne direkte. Og i visse tilfælde kommer det jo så til at være Bestseller«.

Så de små butikker, der i forvejen sælger Bestsellers tøj gennem jer, kommer ikke til at blive nedprioriteret?

»Det ville fuldstændig ødelægge det, som Miinto bygger på. Det handler om at shoppe lokalt og tage udgangspunkt i de fysiske butikker. Jeg håber dog, at vi får lidt mere taletid, når vi skal tale med rene Bestseller-butikker, men det er ikke, fordi vi kommer til at handle med dem per automatik eller før andre«.

»Når folk bestiller en vare, spørger vi altid de lokale butikker, der har varen, om de kan levere den til kunden. Det bliver vi ved med«.

En anderledes onlinebutik

Hvor stort det tre-cifrede millionbeløb reelt er, må Konrad A. Kierklo ikke sige.

Det er dog klart den største investering, virksomheden nogensinde har fået.

Konrad A. Kierklo regner med at bruge en del af pengene på at fortælle historien bag Miinto, som han selv mener, får virksomheden til at skille sig ud.

»På vores hjemmeside er vi begyndt at fortælle om de enkelte butikker, men det har været en balancegang. For når vi ikke kunne starte med at bruge en masse reklamekroner på at fortælle de historier, har vi været nødt til at se, hvordan vi fik mest opmærksomhed for få penge. Det har været ved ikke at fortælle den store historie, men gøre folk opmærksomme på, at vi var her i havet sammen med de andre online butikker«, siger han.

»Men nu får vi råd til at fortælle, at det er anderledes at handle hos os«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden