Anna Kruse sange er smukt arrangerede, og sangenes kompositioner formidles med idérigdom.
Foto: Mette Johnsen

Anna Kruse sange er smukt arrangerede, og sangenes kompositioner formidles med idérigdom.

Musik

Anmeldelser: Her er tre jazzudgivelser, der giver varmen i januar

Skuespillerinden Stina Ekblad læser tekster op til Anna Kruses sange, alt imens Lillys musikalske dialoger med guitaristen Gilad Hekselman skaber fortroligt nærvær.

Musik
FOR ABONNENTER

Med ’Himlens Rand’ afrunder den herboende svenske sangerinde Anna Kruse en pladetrilogi med sange til tekster af den eminente finsk-svenske digterinde Edith Södergran (1892-1923), der står som en af de helt store, moderne poeter i Norden med sit personlige og særegent kvindelige sprogunivers, på en gang melankolsk og livsfejrende.

Det er således et forpligtende materiale, Anna Kruse har kastet sig over, men hun forvalter det med både respekt og egensindig personlighed. Allerede ’Lyckokatt’ (2009) var en vellykket udgivelse med smukt formede kompositioner og et orkester med nogle af Skandinaviens førende musikere, der pustede liv i Kruses sange.

Siden kom den ligeledes charmerende – også titlen! – ’Champagne fötter’ (2013). Nu foreligger så det tredje bidrag, ’Himlens Rand’, til en pladetrilogi, der alt i alt er lidt af en bedrift.

På ’Himlens Rand’ synes Kruse at have strammet sin sangskrivning yderligere ind imod digtenes essenser, og orkestret er underordnet og i samklang med sangenes kerneudtryk. Alt tjener det formål at bringe Södergrans ’stemme’ til live. Og netop det løses på raffineret vis.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce