Den musikalske pendant til krimiseriernes dystre scenerier finder man på Njord Biennalen i disse dage. Den privatarrangerede festival for ny kompositionsmusik, der nu for anden gang præsenterer ny musik fra melankolsk til uhyggelig i København til og med søndag. Det skete med en åbningskoncert i det traditionelle hjørne med et tema om musik og poesi med syv nordiske værker af primært unge folk komponeret for ganske nylig.
Det hele begyndte med sælsom, smuk islandsk musik. 40-årige Anna Thorvaldsdottir er årets festivalkomponist, og hendes ’Ad Genua’ for sopransanger, kor og strygere var et fletværk af ord og toner, der bøjede sig nedad som musikalsk forfald eller en person, der knælede i bøn. Knugende og drømmende – og alligevel enkelt og til at forstå med en strygerrundgang i bunden af musikken, der skramlede af sted. Spinkelt og elegant. Vi fik også hendes stykke ’Reflections’ spillet af en strygetrio fra Athelas, hvor få toner spejlede sig i hinanden i en musik så lille, at man skulle bøje sig hen imod den mentalt og fysisk for at få fat.
Blandt de mange værker trådte også tre melankolske sange til digte af Tomas Tranströmer frem. Skrevet af den unge svenske komponist Benjamin Staern. Her vekslede musikken mellem dunkle naturskildringer og helt jordnære betragtninger i en musik, der balancerede på en ironisk knivsæg med mezzosopranen Nana Bugge Rasmussen som dramatisk fortolker med et glimt i øjet.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Deltag i debatten nu
Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her