0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dobbeltanmeldelse: Åbningen af Njord Biennale bød på drømme, melankoli og poetisk hjerterum

’Nordic noir’ er temaet for kompositionsfestivalen Njord Biennale, der åbnede smukt torsdag aften.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Alexander Banck-Petersen
Foto: Alexander Banck-Petersen

Dirigenten Mogens Dahl og hans kammerkor serverede nordisk poesi til tiden ved åbningen af årets Njord Biennale.

Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Musik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Den musikalske pendant til krimiseriernes dystre scenerier finder man på Njord Biennalen i disse dage. Den privatarrangerede festival for ny kompositionsmusik, der nu for anden gang præsenterer ny musik fra melankolsk til uhyggelig i København til og med søndag. Det skete med en åbningskoncert i det traditionelle hjørne med et tema om musik og poesi med syv nordiske værker af primært unge folk komponeret for ganske nylig.

Det hele begyndte med sælsom, smuk islandsk musik. 40-årige Anna Thorvaldsdottir er årets festivalkomponist, og hendes ’Ad Genua’ for sopransanger, kor og strygere var et fletværk af ord og toner, der bøjede sig nedad som musikalsk forfald eller en person, der knælede i bøn. Knugende og drømmende – og alligevel enkelt og til at forstå med en strygerrundgang i bunden af musikken, der skramlede af sted. Spinkelt og elegant. Vi fik også hendes stykke ’Reflections’ spillet af en strygetrio fra Athelas, hvor få toner spejlede sig i hinanden i en musik så lille, at man skulle bøje sig hen imod den mentalt og fysisk for at få fat.

Blandt de mange værker trådte også tre melankolske sange til digte af Tomas Tranströmer frem. Skrevet af den unge svenske komponist Benjamin Staern. Her vekslede musikken mellem dunkle naturskildringer og helt jordnære betragtninger i en musik, der balancerede på en ironisk knivsæg med mezzosopranen Nana Bugge Rasmussen som dramatisk fortolker med et glimt i øjet.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter