0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Stilhed. 268 års teaterhåndværk. Slut

Det Kongelige Teater er ved at tømme de lokaler, der indtil for nylig rummede de scenografiske værksteder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Bagscenen. Urene på det store rekvisitlager er gået i stå eller mangler viserne. Og tiden er løbet ud for det scenografiske værksted, hvis rekvisitlager er fyldt med alt muligt og umuligt.

Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Scene
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En tør stilhed fylder det enorme rum, hvor sollysets varme finder vej i en lang stribe ind gennem de to store ståldøre i den ene ende af hallen.

Langs de rå indervægge af beton står række på række af store containere. 350 er der. Stablet op, fire oven på hinanden. Hver af dem indeholder brudstykker af de forestillinger, som aften efter aften udspiller sig i Operaen, på Gamle Scene og i Skuespilhuset. Det er nemlig her i København, langt ude på Refshaleøen, forbi Papirøen og den gamle kaserne, at Det Kongelige Teater gemmer over 150 forestillinger, når ikke de er under opsætning. Her ligger ’Alice i Eventyrland’. Side om side med ’Romeo og Julie’. Og ’La bohème’.

I den modsatte ende af den majestætiske hal vandrer den koordinerende formand for logistik og chefen for lageret, Wolfgang Moritz, rundt blandt skygger af store bunker af aluminiumsrammer, en asiatisk tuk-tuk-taxa og en gammel politibil. Selv om her er stille, ved han præcis, hvordan musikken ville lyde og scenen se ud, når han kigger på det, der udefra ligner en grøn container. For ham rummer den nogle af Puccinis største værker.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts