0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Festivaler trodser krisefrygt

Mange af landets festivaler forventer overskud, trods uro i branchen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Wide
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Wide
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flere i og uden for Festivaldanmark har holdt vejret de senere sæsoner:

Ville nye urbane festivaler som NorthSide, Vanguard, Distortion og Copenhell svække landets traditionelle store festivaler? Og ville den nye festival i Odense, Tinderbox, sætte de gamle spillere i Roskilde, Skanderborg og Jelling tilbage?

Regnskaberne fra årets festivaler er endnu ikke gjort op, men Politiken har undersøgt festivalernes forventninger til årets resultater. 69 procent af i alt 80 adspurgte forventer overskud i år.

Blandt de største festivaler med 10.000 besøgende og opefter regner både Jelling og Nibe Festival med et regnskab i plus, Roskilde forventer overskud på minimum 15 millioner kroner, ligesom Skanderborg melder om rekordstor omsætning.

Dermed kan de røde lamper slukkes for en stund, vurderer lektor ved Roskilde Universitet Fabian Holt, der blandt andet forsker i festivaler.

Flere har spekuleret i festivaldød

»Økonomien i de største festivaler er tilsyneladende så god i øjeblikket, at krisen, vi har talt om, kan afblæses de næste par år. Det må give en anden psykologi i branchen, hvor flere har spekuleret i festivaldød og drama«, siger han.

Højere driftsomkostninger og private aktører og bookingbureauer, der etablerer egne festivaler, har skabt uro i branchen. Men mens de store festivaler tilsyneladende fortsat lever fint, peger både Fabian Holt og musikforsker ved Aalborg Universitet Morten Søndergaard dog på, at livet ikke er let for laget af festivaler med under 10.000 publikummer i rock-og popgenren.

7 af festivalerne i denne kategori forventer underskud i år, og det får Søndergaard til at kalde det generelle festivallandskab »mættet«.

»Festivaler, der klarer sig ringe, har tilsyneladende satset for smalt i udviklingen af deres økonomiske grundlag«, siger han med henvisning til eksempelvis Smukfest, der aflyste sin satellitfestival i København på grund af manglende billetsalg.

Fine tal, men ...

Festivalsæsonen har utvivlsomt været »rigtig god«, medgiver sekretariatschef Jakob Brixvold fra interesseorganisationen Dansk Live. Men som han siger:

»Man skal være enormt varsom med at sætte lighedstegn mellem, om den øgede konkurrence har haft nogen effekt eller ej, og så om det har været et godt år rent økonomisk«.

Han peger på, at når der i år er gode økonomiske resultater over næsten hele linjen, er det, fordi der i de seneste år er kommet flere publikummer. De mange nye spillere i et voksende livemarked har ændret forholdene markant, siger han.

Nogle føler sig presset af en skærpet konkurrence, men omvendt synes han, at alle festivaler har styrket deres profil.

På Smukfest siger talsmand Poul Martin Bonde, at det endnu er for tidligt at vurdere, at branchen som helhed er kommet »sikkert igennem«.

»Jeg tror ikke, der er nogen, der har sagt, at det er utænkeligt, at markedet kan udvides. Spørgsmål er, hvad omkostningerne ved det er«, siger han.

Han henviser til debatten om festivalen Tinderbox, der arrangeres af private kommercielle aktører og får støtte på godt 23 millioner kroner over 5 år af Odense Kommune, der er blevet kritiseret for at skævvride konkurrencen og modarbejde en festivaltradition drevet af frivillige.

»Jeg er glad for, at alle er kommet godt igennem året. Men kommer udviklingen til at betyde, at andre 5 byer pludselig også ser idé i at poste tocifrede millionbeløb i ny festival?«, siger Poul Martin Bonde.