Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
PR-foto
Foto: PR-foto

Snæversyn. Anne Bechs mad er kedelige versioner af kendte retter.

Kogebøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Jo, Anne Bech, du kan godt leve uden din stavblender

Henrik Palle skoser fitnessdronningen for at servere floskler og roser sundhedsbøger fra Anne Larsen og Kirsten Skaarup.

Kogebøger
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Januar er den måned, hvor man spæger kødet. Julen varer spirituelt lige til påske, men gastronomisk kommer fasten imellem, som vi synger, når vi fedtberusede drøner omkring grantræet 24. december, hvorfor det giver ualmindelig god mening at gøre noget ved spisevanerne her i den mørke tid. Både legeme og økonomi trænger til en kur.

Fitnessdronning Anne Bech er fuld af floskler

Personlig træner Anne Bech vil have os til at blive ’fitte’ ved at spise rigtigt. Hendes bog er en regulær slankesag, og den virker nok også, hvis man følger den.

Man kommer heller ikke til at hverken sulte eller savne. Men til gengæld er hendes bog slapt skrevet i et irriterende floskuløst sprog. Hendes opskrift på en sund rejesalat fortæller om rejer, skyr, økologisk mayonnaise, citronsaft, frisk dild og salt og peber, hvorefter beskrivelsen af metoden lyder:

»Bland ingredienserne til selve dressingen sammen og smag til med salt og peber. Hak dild groft. Vend så rejer og dild i dressingen«. Her er det ordet ’selve’, der er anstødsstenen.

I forordet hedder det også, at »Jeg kan ikke leve en dag uden min stavblender«. Jo, du kan. Man kan leve et langt og lykkeligt liv uden, også dig. Og når du vil ha’ os til at spise »sneakers is«, hvor er så forklaringen på, hvad den har med enten gummisko eller 1980’ernes fejrede poporkester at gøre. Det med jordnødderne har at gøre med chokoladebaren Snickers, for syv sagomel, som min gamle sangpædagog sagde i Københavns Drengekor.

Anne Bech er sikkert et udmærket menneske, men hendes gastronomiske udsyn er snævrere end en bryggerhests blik på verden. Hvor både Kirsten Skaarup og Anne Larsen åbner vores blik for flere råvarer, fremturer Anne Bech med reducerede versioner af serveringer som burgere, sandwiches og lignende børnefamilieklassikere.

Og er pointen med såvel kogeboger som kostomlægninger ikke at gå andre veje, spise noget andet end den fladmaste spaghetti med kødsovs? Pasta med kødsovs er en gudespise, hvis den er lavet ordentligt og med kærlighed. Den fornøjelse skal man ikke fratage sig selv; man skal bare nøjes med at nyde retten et par gange i løbet af vinteren.

Og hvorfor dog plage sig selv med surrogater? I stedet skal man kaste sig ud i de grove grøntsager og de stærke, skarpe krydderier, som kan forvandle en broccoli, et blomkålshoved, en pose rosenkål og lidt løg til en himmerigsmundfuld, som vitterlig giver ny energi og bedre afføring.

Anne Larsen og de indlysende sandheder

Den tidligere fedt-eksorcist Anne Larsen og ernæringskonsulenten Martin Kreutzer har deres take på, hvordan man kunne blive sundere i disse måneder, nemlig ved at spise flere grove kulhydrater. Kulhydrater er ikke som sådan onde og slemme; kroppen har brug for den energikilde, og det er vanskeligt at forestille sig en kost, der ikke indeholder kulhydrater i noget omfang – med mindre man går helt Atkins og æder sig til et hjertetilfælde i proteiner og fedt.

De to forfattere bemærker indledningsvis, at det ikke bare handler om, hvad man spiser, men også hvor meget. Man skal tænke sig om, og man skal være opmærksom på, hvilke fødevarer der indeholder meget sukker i almindelighed og fruktose i særdeleshed.

Alle kan sige sig selv, at sodavand og slik er fy-fy i den sammenhæng, men også forarbejdede produkter kan vise sig at have en frygtelig masse tilsat sukker. Væk med det, og ind med fuldkornsprodukter, grove grøntsager og frisk frugt. Og det behøver ikke være kedelig klidmosterkost. Kåldolmere med lun linsesalat lyder som en lækkerbisken, og det samme er tilfældet med bygotto med grønt og parmesan.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Alle opskrifterne er behørigt deklareret med energiindhold, men der er også en ordentlig røvfuld indlysende sandheder. Come on, venner: Havregrød og havregryn med frugt samt den evindelige chili – det har vi smagt. Og det kan vi godt lave uden endnu en bog.

Veteranen kaster sig over powerfoods

I Danmark hører Kirsten Skaarup til den grønne gastronomis veteraner, og hun er stort set altid garant for gennemprøvede og delikate retter, som er til at lave for den lidt kyndige køkkenskriver. Hun har som så mange andre – eksempelvis den i disse dage nyslankede Jamie Oliver – kastet sig over fænomenet power foods, altså disse spiselige ting og sager, der er ekstra gode for kroppen. Og hendes budskab er, at man ved hjælp af disse råvarer i diverse tilvirkninger kan rense sit legeme, styrke sit immunforsvar og øge sin naturlige energi.

Og det er der helt sikkert noget om. Det ved de fleste fra Thorbjørn Egners udødelige mesterværk om ’Dyrene i Hakkebakkeskoven’, hvor det som bekendt hedder, at hvis man spiser flæskesteg og andre fede sager, så bliver man dum og blød som bolledej og går omkring og øffer.

Mens den som spiser gulerødder, knækkebrød og hasselnødder, tyttebær og stikkelsbær og blomkål og persille, ja, han bliver så stærk som fire okser og så klog, at hovedet vokser, og så let og lystig, at han ikke kan stå stille.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men hele forestillingen om diverse superfoods som den eneste vej til sundhed er lidt en narrestreg, for det handler lige så meget om undgå overvægt, rygning og alkohol samt motionere regelmæssigt.

Når det er sagt, så er ’Power Food Revolutionen’ – hvad enten man gennemfører de fire ugers detox eller ej – en ganske glimrende vegetarisk kogebog med masser af virkelig fine opskrifter, fornemme informationer om krop og fødevarer og ikke mindst appetitlige billeder.

Stegt spidskål med blåskimmelsovs og mandler er både nemt og lækkert, og et fad med bagt squash ligner en fremragende feberredning til onsdag aften i februar. Blomkålskarry med garam marsala og frisk koriander bør ingen snyde sig selv for – det er fremragende hverdagsmad. Og jeg glæder mig til at prøve bladbeder i kokossovs med orientalske krydderier, selv om det nok bliver noget spinat i stedet for bederne.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden