6 hjerter til årtiets måske smukkeste kogebog

Mikkel Karstad og Anders Schønnemanns fiskekogebog kandiderer til titlen som årtiets mest indbydende kogebog.

Anders Schønnemann

Fisk er ikke kun godt. Det tager sig også ualmindeligt smukt ud i Mikkel Karstads nye bog, Gone Fishing, mener Henrik Palle.

Kogebøger
Kogebøger

Saltet makrel med græskar, kumquat, ristet boghvede og skovsyre. ’Ahvafforenfisk’ er det første, man siger, og det umiddelbare indfald i hovedet er noget med makrel, som i reglen enten er sådan en røget fætter fra fiskemanden, man spiser med røræg og purløg, eller også det mayonnaisemiskmask, der går under betegnelsen makrelsalat, men som i praksis er dårlig ånde på brød og alt for meget sukker.

Men så giver det mening, når man ser det smukke billede af serveringen, hvor fine skiver af orange græskar ligger på en tallerken og er garneret med hvide fiskeflager i selskab med syreblade og de små citrusfrugter, der mestendels bare ser søde ud. Samt ristede boghvedekerner. En aha-oplevelse er det akkurat. For det er sgu da til at komme i nærheden af, og godt nok skal fisken ligge med salt i en lille arbejdsdags tid, men det er til at gøre.

Og det samme er tilfældet med jomfruhummersuppen med courgette, fennikel og mynte. Den kræver ikke det helt store udtræk, bare kærlighed.

Og i den helt lavpraktiske ende til en aften i sommerhuset: krabbesalat med grønne asparges, dild, radise og ristet rugbrød. Selvforklarende gastronomi, der helt sikkert smager, så de i disse dage sjældne engle begynder både at synge og spille basun i éns trætte øren. Måske hjulpet på vej af et glas hvid bourgogne, der helt sikkert ville egne sig fremragende til krabbens fedme og sågar kunne bide skeer med de ellers vinmæssigt uhåndterlige grønne asparges.

Mikkel Karstad har blandt meget andet – siden han gik i kokkelære som 17-årig for 26 år siden – fungeret som gastronomisk rådgiver for Claus Meyer; han har således haft en finger med i spillet, for så vidt angår Meyers fremragende ’Almanak’, der stipulerer et madår, ingen ville kunne være utilfreds med at gennemleve. Han er en mand, der har absolut gastronomisk gehør.