Nok. Grød, brød og senest endda også whisky sælges under den fælles betegnelse. Nyt nordisk er efterhånden blevet udvandet som brand, mener Lars Dahlager.
Foto: Joachim Adrian (arkiv)

Nok. Grød, brød og senest endda også whisky sælges under den fælles betegnelse. Nyt nordisk er efterhånden blevet udvandet som brand, mener Lars Dahlager.

Klummer

Nordisk er ved at blive et pøbel-brand for storindustrien

Overvældende mange fødevarer er blevet 'nordiske' rettet mod vores nordiske selvglæde og oppustede gastroforståelse

Klummer

»Verdens første skotske blended whisky afsluttet på nordisk eg!«, stod der stolt i pressemeddelelsen fra whiskyproducenten Grant’s. Medfølgende var en lille medicinsk udseende flaske i levertranstørrelse med 2 dl ravgul whisky, lige til at hælde diskret i kaffekoppen og hygge sig med på en regntung mandag.

Det lignede også en potentiel vinder i mesterskaberne for nordisk marketingbullshit. For hvad fanden får man ud af at ’afslutte’ whisky med en tur på særligt nordiske egetræsfade, »vindtørrede og samlet til fade af nordiske bødkere«, som det hedder i pressemeddelelsen? Ligger Skotland ikke på nogenlunde samme breddegrad som Norden, og kunne de i så tilfælde ikke bruge deres eget forbandede eg?

LÆS ARTIKEL

Nu er Grant’s verdens tredjestørste whiskymærke, kendt for sine uskadelige supermarkeds-slave-whiskyer, så man kunne vende det om og glæde sig over, at det nordiske brand nu får yderligere internationale markedsføringskroner i ryggen. Men den nye nordiske Nordic Oak Finish sælges kun i Norden til os nordboere. Det samme gælder koncernens tidligere nordiske halløjwhisky Glenfiddich Cask of Dreams Nordic Oak, der primært sælges på norske Viking Line-færger.

Det er ikke rettet mod en begejstret international scene, der er forelsket i Noma, Stieg Larsson og Sarah Lunds på alle måder nedslidte sweater, men mod vores nordiske selvglæde og oppustede gastroforståelse. Og det handler i hvert fald ikke om at destillere det nordiske egetræs iboende magiske egenskaber ned i en 149-kroners whisky.

Der er masser af godt at sige om det nye nordiske køkken og den enorme transformative kraft, det nordiske varemærke rent faktisk har haft på det danske madlandskab. Men nok må være nok, og når Grant’s kan få en business ud af at hælde tankstationswhisky på fade lavet af nordiske bødkere og Kohberg en forretning ud af at sælge Nye Nordiske Skyrboller, så er brandet blevet tømt for mening og kvalitetssignalværdi.

I Føtex har de tilbud på tre forskellige ’Nordisk Danbo’, selv om danbo vel er nogenlunde så nordisk som den røde landsholdstrøje. Carlsbergs nye alkoholfri øl, Nordic, er nok et eksempel, en øl helt tømt for nogen som helst form for nordisk indhold – faktisk har varianten Nordic Blond »frugtige noter af citrus og ingefær« ifølge øllens website. Den anden variant udmærkede sig ifølge Politikens test tidligere på året ved at have ’Ingen duft. Ingen smag’.

Mere tømt for mening kan et fødevareprodukt ikke være. På den måde er det ’nordiske’ ved at blive et pøbel-brand for storindustrien, en ren markedsføringsøvelse tilsat noter af havtorn.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce