Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Simon Fals
Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Designskribenten: Så skab dog en pæn elkedel

Designskribenten undrer sig over det sørgelige udvalg af elkedler.

Klummer
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hver morgen, når jeg koger vand til te eller kaffe, står jeg og kigger på min elkedel. Jeg har haft den i syv år, og jeg gruer for, at den en dag stiger af. Det tog mig nemlig adskillige måneder at finde noget pænt og funktionelt at koge vand i, og da jeg fandt denne fra Siemens, var jeg lykkelig. Men den holder næppe evigt, for jeg har regnet ud, at den er blevet brugt 1.365 gange, siden jeg købte den.

Det gode ved min elkedel er, at den er pæn, og at den koger vandet lynhurtigt. Og så kan man holde på kedlen uden at brænde nallerne, selv om vandet netop har kogt. Den er også god at hælde af, den er nem at gøre ren – ja, der er faktisk ikke noget dårligt at sige om den kedel. Bortset fra én ting: Inden for de kommende år holder den med stor sandsynlighed op med at virke, og så er jeg i krise. For meget tyder på, at min Siemens-kedel er taget af markedet, og hvad gør jeg så?

LÆS ARTIKEL

Når jeg keder mig, kan jeg godt finde på at google elkedler. Og jeg ender altid med at blive deprimeret. Hvorfor er der ingen designere, der har designet en elkedel, som ikke ligner en rumraket eller noget skrammel på et hotelværelse i Kina?

De fleste elkedler er fremstillet i hvid eller sort ildelugtende plast, eller også har de et retrolook, som måske ville holde, hvis man huserede i et fransk landkøkken. Men når man nu både har lækre gryder, gode knive og pæne kopper, hvorfor kan man så ikke få en elkedel, der er så pæn, at den er til at holde ud at kigge på? Og som holder i mere end et år vel at mærke.

Den japanske designer Sori Yanagi har designet en kedel, som er til at sætte på komfuret. Den er jeg fristet af, men det går bare for langsomt at koge vand på gas, synes jeg. Danske Mads Odgård har også lavet en god kedel for Raadvad, der også er til at sætte på komfuret. Den har Raadvad desværre besluttet at fjerne fra sit sortiment, og det er trist, for hvis man lavede den om til en eludgave, ville den holde maks.

Egentlig kan jeg bedst lide en helt klassisk elkedel som dem fra Russel Hobbs i gamle dage, hvor man sætter ledningen i en kedel af rustfrit stål og kan høre, hvordan den buldrer løs, mens den koger vandet. Den er desværre udgået, og tilbage er kun grimme modeller.

Men er der ikke en designer, der kunne finde på at designe en elkedel, som alle vi, der ikke har andre problemer, kunne få lov at trøste os med? Rammer man det helt rigtige udtryk, er jeg sikker på, at man kan skabe en sællert.

Indtil det sker, må jeg holde vejret og håbe, at min elkedel holder. Og ellers må jeg jo bare bruge en kasserolle.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden