Foto: Instagram

Hvad rager en storbarmet pornostjerne i USA folk i Mellemøsten?

En barmfager ung libaneser er røget til tops i den amerikanske pornoindustri. Hendes succes har sat sindene i kog hos islamisterne i Mellemøsten og delt regionens feminister. Kan man smide tøjet og samtidig slå et slag for kvinderettigheder?

Store brune øjne, et par enorme silikonebryster og evnen til at have sex foran et kamera har sikret libanesiske Mia Khalifa titlen som den mest eftertragtede pornoskuespillerinde på en af de største portaler for internetporno, Pornhub.

Her er hun for nylig blevet kåret som brugernes absolutte nummer 1 – en kåring, der samtidig har skabt oprør i hendes hjemland, Libanon, hvor hendes valg af karriere for alvor deler vandene. Selv om Khalifa ikke har boet i Libanon de sidste 15 år, er hun blevet omdrejningspunkt for en voldsom debat i hjemlandet.

At den unge pornostjerne optræder med hijab i en af sine film og har tatoveringer med tydelige referencer til Libanon, er en stor del af årsagen til de følelsesladede diskussioner i medierne. I manges øjne er hun først og fremmest libaneser og araber, skønt hendes bopæl i dag er i Miami. Hun kommer selv fra en katolsk baggrund og har forklaret, at tørklædet i filmen var ment som satire, men det har ikke forhindret dødstrusler i at dukke op på hendes twitterprofil.

På trods af Libanons status som Mellemøstens mest frisindede land er porno ikke velanset i det offentlige rum. I stort set alle mellemøstlige lande er seksualitet en akt, der holdes inden for hjemmets fire vægge – og kun mellem ægtemand og kone. I flere lande bestræber man sig på at begrænse adgangen til porno, men det betyder dog ikke, at der bliver set mindre porno. Tværtimod.

Nyeste tal fra Googles søgestatistik viser nemlig, at lande som Pakistan, Egypten, Iran, Marokko, Saudi-Arabien og Tyrkiet ligger i top-10, når det kommer til forbrug af porno på verdensplan. Ikke specielt overraskende, hvis man spørger Mernoush Parve, der er uddannet sexolog fra Iran og bosiddende i Danmark.

I hendes eget hjemland, Iran – og formentlig også i resten af regionen – mener hun, at der generelt bliver set mere porno, end der gør i et land som Danmark:

»Fordi porno er forbudt, spiller det en større rolle. Man kan ikke bare købe en dvd nede i kiosken. Derfor bliver porno mere spændende, når man ikke må«.

Mernoush Parve er selv opvokset med konservative islamiske normer, der påbyder, at man holder sig fra sex inden ægteskab. Men det betyder ikke, at lysten til at udforske området forsvinder hos unge mennesker. På arabiske hjemmesider ser man også masser af hjemmelavet amatørporno, fordi adgangen til det kommercielle udenlandske marked ikke altid har været ligetil.

Khalifa er langtfra den eneste arabiske kvinde, der optræder med tørklæde i pornofilm. Hvis man bevæger sig ind på arabiske pornosider, er der hele kategorier dedikeret til kvinder med hijab. Det stemmer fint overens med, at ordene ‘arabisk porno’ er den mest søgte kombination i de arabiske lande.

Men hvorfor så den store opmærksomhed om Khalifa? Porno er kommet for at blive i Mellemøsten på trods af regimernes ihærdige restriktioner – og hun er ikke mere kontroversiel end så mange andre af de amatørfilm, der ligger på arabiske pornosider. Hvis man spørger Mernoush Parve, bunder kritikken i noget helt andet. Hun mener, at Khalifa puster til et langt mere følsomt område, nemlig kvinderollen i muslimske lande:

»Porno giver direkte ret til egen krop, hvilket mange af os muslimske kvinder ikke har. Når man skal dække hår og krop til og ikke vise former, er det, fordi man ikke har ret til sin egen krop. Her er så en pornostjerne, der faktisk har ret til sin krop og sine kønsdele. Ikke nok med det, hun har også retten til at ligge og onanere foran åbent kamera. Når hun gør det, tager hun samtidig retten fra de religiøse autoriteter. Og især når hun endda står frem med hijab, siger hun direkte, at her er jeg, og jeg bestemmer selv«.

At der er et kønsaspekt i sagen om Khalifa, er der flere, der mener. Den mandlige libanesiske forfatter Nasri Atallah skriver på sin facebookprofil, at han undrer sig over, hvorfor libaneserne ikke kan være stolte af Mia Khalifa, på samme måde som de er stolte af sangerinden Shakiras libanesiske aner. I hans øjne er sagen udtryk for ekstrem dobbeltmoral. Både i forhold til den libanesiske kultur og til kvinder i det hele taget:

Hvis den højest rangerede mandlige pornostjerne på Pornhub var libaneser, og han havde verdens mest frodige pik, ville alle dele historien med stolthed

»Libanesisk popkultur er en af de mest pornografiske, jeg nogensinde har stiftet bekendtskab med. Selv om der ikke er nøgenhed eller penetration, er hver overdrevent vovede musikvideo, hver glinsende tv-vært, hvert drama filmet i en producers pornoagtige hjem pornografisk – æstetikken er ren porno. Vi er bare bedre tilpas, så længe sex er udeladt. Og hvis den højest rangerede mandlige pornostjerne på Pornhub var libaneser, og han havde verdens mest frodige pik, ville alle dele historien med stolthed«.

Khalifa deler feministerne

Sagen har også sat fut i en mere principiel debat, som deler feministerne i to lejre. Hvor nogle mener, at Khalifa kæmper kvindernes sag ved at skabe sig en – meget velbetalt – karriere og blæse på, hvad folk mener om hende, er hun i andres øjne et tilbageslag for de hårdt tilkæmpede kvinderettigheder i Mellemøsten.

En af hendes støtter er Fida Afioni, professor ved Det Amerikanske Universitet i Beirut, der forsker i køn i Mellemøsten. Hun mener, at Mia Khalifa kan betragtes som feminist, fordi hun netop gør op med de patriarkalske normer, hun er vokset op med:

»Hun har selv valgt sin beskæftigelse. At være pornostjerne er hendes egen feministiske udtryksform og måde at udøve kontrol over sin seksualitet på. Jeg tror, at det er denne måde at udøve kontrol over sin seksualitet på, der driver folk til vanvid i Libanon, fordi det er et åbenlyst oprør mod de dominerende patriarkalske strukturer«, udtaler hun til International Business Times.

Men for bloggeren Juliana Yazbeck, der deler sine tanker på det libanesiske nyhedssite Now, er Mia Khalifa alt andet end en feminist.

Bloggeren skriver, at hun har kæmpet hele sit liv for at blive taget seriøst som en kvinde med en hjerne – ikke bare som et sexobjekt. Da Khalifa pludselig var overalt på sociale medier, blev Juliana Yazbeck derfor voldsomt frustreret. Ikke fordi Khalifa ikke er i sin gode ret til at have sex foran kameraet, men fordi det lige blev en pornostjerne, der fik medierne til at gå amok:

»Virkelig? Af de få libanesiske kvinder, der skaber globale overskrifter, bliver det en pornostjerne! Jeg havde det, som om jeg havde rejst i månedsvis, og ligesom jeg var ved at nå mit mål, var der en, der tog mit pas og tørrede røv i det, slettede alt mit hårde arbejde og sendte mig tilbage til start«.

Succesens slagside

Mia Khalifa, hvis rigtige navn er Mia Callista, blev opdaget, mens hun stod og langede burgere over disken i en fastfood-restaurant i Miami. Et par uger efter debuterede hun foran kameraet uden tøj på, og på kun få måneder lykkedes det hende at skubbe alle andre til side og indtage pladsen som den mest eftertragtede pornoskuespillerinde på pornositet Pornhub.

De færreste forældre klapper i hænderne, når deres børn indleder en pornokarriere. Men for en ung kvinde med libanesisk baggrund, der i øvrigt har en bachelor i historie, har succesen i den amerikanske pornoindustri fået meget voldsomme konsekvenser. Hun er blevet persona non grata blandt sine familiemedlemmer, der ikke vil acceptere hendes livsstil. Familien, der har boet i USA siden år 2000, har katolsk baggrund og er med Khalifas egne ord både konservative og strikse. Konflikten er ikke blevet mindre af, at Khalifa er blevet nationalt samtaleemne i Libanon, fortæller den unge kvinde selv til Newsweek:

»Alle, fra min fætre og kusiner til venner af familien, ved det ... det er ikke noget, der bliver tilgivet«.

Familiens kolde skulder rammer tilsyneladende Khalifa langt hårdere end selv de dødstrusler, hun har fået. På Twitter svarer hun kækt tilbage på trusler om halshugning, at de bare skal holde sig fra hendes dyre bryster. Men at hendes familie er blevet påvirket af hendes karriere, gør hende ked af det:

»Jeg har trukket deres navn igennem mudderet. Jeg føler skyldfølelse over at have trukket dem ind i det her, og at alle deres venner ved det, nu hvor det er i libanesiske medier. Det var aldrig min intention«.

Den samme gamle traver

Debatten om Mia Khalifa er i virkeligheden den samme debat, vi altid ender ved, når vi taler om kvinderettigheder og porno. Sådan forklarer forsker i køn og Mellemøsten Connie Carøe Christiansen, der i dag er ansat i Kvinfo:

Der er ingen garanti for, at et fænomen som porno er frigørende for nogle kvinder og altså heller ikke i Mellemøsten

»På den ene side har vi dem, der vælger at se det frigørende i porno. På den anden side dem, der ser det som undertrykkende. Der findes ikke et gyldent og altomfavnende svar på den her debat. For nogle konkrete kvinder har porno bestemte konsekvenser, og for andre har det helt andre konsekvenser. Det er et spørgsmål om kvindernes resurser, motivation og deres selvbestemmelse, når de er i det. Jeg tror, man skal gå bort fra at forestille sig, at der findes et endegyldigt svar. Der er ingen garanti for, at et fænomen som porno er frigørende for nogle kvinder og altså heller ikke i Mellemøsten«.

Hvis Khalifas historie skal være et fremskridt for kvinder i regionen, skal det være, fordi de får en opfattelse af, at de har direkte adgang til deres egen seksualitet. Men hvorvidt unge arabiske kvinder kan få det ud af en pornostjernes karriere, er tvivlsomt, mener hun:

»Der er en barriere, i forhold til at hun først og fremmest betragtes som pornostjerne. Og så er der meget langt fra hendes liv til livet for en teenagepige i Libanon«.

Mernoush Parve er heller ikke overbevist om, at succeshistorien om en libanesisk pornostjerne vil skabe bedre vilkår for kvinder i Mellemøsten. Selv om mange vil mene, at hendes valg er selvstændigt og modigt, bør kampen for ligestilling ikke kæmpes i pornofilm:

»Jeg synes ikke, at hendes succes er et skridt i rette retning. En kvinde skal ikke være undertrykt og frataget ret til egen krop, men for at kæmpe imod dette behøver man altså ikke at være pornostjerne«.

Den unge libaneser giver ikke selv meget for den debat, hun er blevet omdrejningspunkt for. Hun mistænker også det libanesiske styre for at have pustet til debatten, fordi man vil begrænse adgangen til porno i landet. Da hun blev konfronteret med kritikken fra hjemlandet, var hendes svar til The Washington Post, at selv om hun hader ordet feminist, undrer hun sig mest over, hvad hele debatten siger om kvinders forhold i Libanon:

»Kvinders rettigheder i Libanon er langt fra at blive taget seriøst, hvis en libanesiskamerikansk pornostjerne, som ikke længere bor i landet, kan skabe så meget ballade«.

Publiceret 3. marts 2015

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce