Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Foto: THOMAS BORBERG
News in English
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ombudsman criticises Coca-Cola

The Danish ombudsman says that Coca-Cola’s PlantBottle advertising campaign was misleading.

News in English
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

The Danish Consumer Ombudsman has handed down a decision in which he has criticised US soft drinks producer Coca-Cola for misleading customers about its environmental footprint and contravening both Danish and EU marketing rules, according to Berlingske.

According to the report, the decision contains nine points of criticism suggesting among other things that Coca-Cola has presented undocumented claims and has failed to change policy when breaches have been brought to its attention.

Since the United Nations Climate Summit in Copenhagen, Coca-Cola has attempted to brand itself as environmentally-friendly, among other ways in saying that it PlantBottle resulted in reduced CO2 and reduced pollution. But the Danish ombudsman has wanted proof.

“Consumers must be able to trust the green messages that companies issue. There must be proper documentation,” Consumer Ombudsman Henrik Øe tells Berlingske.

Although Coca-Cola had said it would produce a life-cycle analysis of the bottle’s environmental footprint in 2011, the report says it has never been carried out or published.

Instead, Coca-Cola has referred to claims by two professors as documentation – but the ombudsman says that claims by two professors cannot substitute a life cycle analysis.

Coca-Cola admits having broken some rules, but does not want to comment on the Ombudsman’s decision, which the company received two weeks ago.

“We will be taking our time to discuss what consequences should be drawn in connetcion with the decision,” Coca-Cola Cokfstmmunications Director Mikael Bonde-Nielsen says in an e-mail to Berlingske.

FACEBOOK – Follow Politiken’s News in English

Edited by Julian Isherwood

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk fodbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

Forsiden