0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Immo Klink
Foto: Immo Klink
Et sjældent godt billede af Adam Curtis (og en elg) taget af fotografen Immo Klink
Nyhedsbrev - Politiken Film

Tidens store politiske billedtænker

Arkivgraver, montagekonge og popmelodisk monologist. Adam Curtis er den store filosofiske billedtænker, der bedst favner tiden.

Nyhedsbrev - Politiken Film

Kære læser

Vi kom godt igennem HBO-serien ’Mare of Easttown’, der gav den sjældne følelse af en serie, der også afsluttede på højt niveau. I den kommende uge er der ny sæson af ’Klovn’ på vej på Tv2 Play, og på Apple+ kan man se Stephen Kings egen favorit, ’Lisey’s story’, filmatiseret af chilenske Pablo Larraín. I biograferne er der premiere på ’Tove’ om mumimoren Tove Jansson. Den giver Kim Skotte 5 hjerter.

Men hvis du har lidt ekstra tid, vil jeg gerne invitere dig til at kigge et andet sted hen.

Kig godt på billedet ovenfor. Det er et sjældent, godt billede af Adam Curtis. Der findes få gode af filmskaberen, der aldrig omtaler sig selv som sådan og sjældent er set på en rød løber. Han er politisk journalist. Ikke sådan som politiske journalister er flest, men sådan som de i hans øjne burde være.

»Det er de færreste politiske journalister, der interesserer sig for musik«, som han siger. Det er en underdrivelse af forskellen på Curtis og resten af den journalistiske verden.

Adam Curtis laver provokerende essays om politik og politisk historie; film, senest den seks afsnit lange ’Can’t Get You Out of My Head: An Emotional History of the Modern World’ om, hvordan verden er blevet, som den er, og som åbner muligheden for, at den kunne være anderledes.

Til forskel fra hvad: Fra tidens visionsløse administratorstyring af verden, der opfinder risici, der kan risikostyres, og politisk journalistik, hvis afrapportering er endt i en sær blanding af beskrivelse og sensationalisme, der nu findes i alle dele af samfundet. Det paradoksale møde mellem apati og hysteri, der er vokset frem de seneste 50 år.

Adam Curtis arbejder på BBC – nogle omtaler ham som den sidste medarbejder uden en præcis jobbeskrivelse. Han er en arkivgraver, tænker og dygtig klipper, der får tid og ro til at lave præcis det, han selv vil lave. Som så er journalistik bygget over arkivklip, found footage og stjålne fragmenter af kunst og musik, som han så taler ind over. Ordene er dybt seriøs politisk journalistik og teori, men aldrig fortalt gennem akademiske termer, men gennem musik, anekdoter og fjollet popkultur.

Han er født 26. maj 1955 og voksede op i Platt, North Kent, lige uden for Greater London-området. Hans far var filmfotograf og samarbejdede blandt andre med den britiske dokumentarist Humphrey Jennings. Selv blev Adam Curtis akademiker, uddannet i humanvidenskab fra Oxford, og blev efterfølgende underviser samme sted. Men tilfredsstillelsen udeblev i den akademiske verden, så han fik et job hos BBC og endte i 1980’erne med at arbejde som producer på ’That’s Life!’, en krydsning mellem ’60 Minutes’ og ’Candid Camera’. Her lærte Curtis sit håndværk. Fra 1992, med ’Pandora’s Box’ begyndte han at udføre journalistikken på en måde, så verden nu kalder ham dokumentarist eller filmskaber.

Han er på én gang verdensberømt og lever en skjult tilværelse. Til dels fordi hans film sjældent rejser ud over England. Den store brug af arkivklip har tidligere bundet ham til BBC og til særvisninger på filmfestivaler, der har turdet se stort på rettighedsspørgsmålene. Det er stadig BBC, der viser filmene, men med et modent internet har filmene spredt sig til YouTube og Vimeo, så det i dag er muligt at se dem for en bredere global offentlighed.

Filmene passer perfekt til mediet, fordi de aldrig puster deres egen æstetik op, men skramler og fjoller derudad. Men tag ikke fejl. Det er store dokumentarfilm, episke i rækkevidde, der kigger på store emner via sine små historier og forsøger ved arkivarkæologisk metode at se mønstre og udviklinger i magtstrukturer og magtudøvelse på verdensplan.

Selv om han har fandtes længe, så er der få i Danmark, der kender Adam Curtis. Så hvis jeg har gjort dig mere interesseret, så læs her en introduktion til hans seneste værk ’Can’t Get You Out of My Head’ af Christian Johannes Idskov.

Eller læs samtalen mellem to af de skarpeste briter lige nu, Adam Curtis og komikeren Diane Morgan. Diane Morgan er bedre kendt som karakteren Philomena Cunk fra ’Cunk on Britain’. Samtalen er en del af film&tv-serien Filmsamtaler, hvor du kan finde andre bidrag her.

Og så har vi oversat et ældre interview, fra The New York Times 2016, som forfatteren Jonathan Lethem lavede med Adam Curtis op til mesterværket ’HyperNormalisation’.

Og så filmene selvfølgelig: Her er en guide til 7 værker. Der er info, trailers og direkte link til filmene, du kan hoppe ombord i nu.

God fornøjelse.

Guide: 7 film af Adam Curtis


Feature: 'Can't Get You Out of My Head'


Filmsamtale: Diane Morgan + Adam Curtis