0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Johanna-maria Fritz/ostkreuz/OSTKREUZ
Foto: Johanna-maria Fritz/ostkreuz/OSTKREUZ
Nyhedsbrev - Politiken Foto

Et forandret menneske

Vi har brug for historier, der rammer os i hjertet. Og som ikke nødvendigvis handler om corona

Nyhedsbrev - Politiken Foto

Det er jo ikke, fordi billeder og historier om corona ikke er interessante eller vigtige længere. Slet ikke. Og hvis du tager på en journalistisk rejse gennem politiken.dk eller vores papiravis, vil du også støde på en del artikler om dét emne. Selvfølgelig.

Vi bringer historier om corona, men vi bringer også en masse historier om meget andet.

Og nogle af dem efterlader et større indtryk end andre. Det er ofte svært at sige præcist, hvad det er, der gør, at det er den ene og ikke den anden fortælling, du husker. Men der findes forskellige ordsprog, som indkapsler den slags oplevelser.

Den amerikanske fotograf Irving Penn sagde engang, at »et godt fotografi kommunikerer fakta, rammer én i hjertet, efterlader beskueren som et forandret menneske«.

De historier, jeg vil dele med dig, kan, synes jeg, egentlig alle tre ting.

Se dem, eller gense dem. Og mærk efter, om de har forandret noget i dig...

Dette eksempel kan jeg rigtig godt lide af flere grunde. Det er et skønt mix af sanselighed. Gængse opfattelser af tekst, foto, video udfordres.

Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

Træer i byen.Miriam har fotograferet byens træer. Forår 2020.

Det handler om træer. Eller som der står i teksten:

Det har ikke været et normalt forår for os mennesker. Byen lukkede, ting gik i stå, tandhjul og vækst, morskab og fest blev sat på pause. Men ikke hos Københavns træer. De gik fra nøgne grene i marts og til fuldt udtræk for det lysegrønne og lyserøde nu. Foråret eksploderede, overrumplende, helt som det plejer.

Vi har ikke så tit den her genre i avisen, men det er så vigtigt med historier, der taler til følelserne i den stærke strøm af hurtige nyheder og politiske tovtrækkerier.

Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

Noget andet, jeg godt kan lide ved den endelige fortælling, er samarbejdet mellem fotograf Miriam Dalsgaard og layouter Christine Vierø. Normalt er vi meget påpasselige med at ikke at beskære fotografernes billeder, respektere hinandens fagligheder og i virkeligheden bare gøre det, vi hver især er bedst til. Men her gav Miriam stakken af fotografier til Christine, som fik lov til at rive, skrive, tegne og præsentere materialet, præcis som hun havde lyst til. Det kom der ny magi ud af. Se det HER


Johanna-maria Fritz/ostkreuz/OSTKREUZ - Agentur der Fotografen GmbH
Foto: Johanna-maria Fritz/ostkreuz/OSTKREUZ - Agentur der Fotografen GmbH

MMCC Mädchen-Team kurz vor einer Show in einem Park, sie sind stolz und selbstbewusst, 2016, Kabul, Afghanistan, Asien

Den næste fotofortælling rammer mig også på Irving Penns tre punkter.

Jeg får som fotochef rigtig mange historier tilbudt hver eneste dag. Mange er båret af aktualitet og har derfor det samme emne, som for eksempel det seneste par måneders corona.

Så der skal enten et helt specielt fotografisk greb eller et mere ualmindelige emne til for at fange min opmærksomhed.

Det gjorde den tyske fotograf Johanna-Maria Fritz’ fotoserie om cirkus øjeblikkeligt. Det var både måden, det var fotograferet på, sådan lidt registrerende på afstand, og de geografiske nedslag i områder af verden, vi normalt ser billeder fra, når krige udkæmpes, eller blodige konflikter trækker overskrifter i udenlandske aviser.

Men her … Det er som at åbne en eventyrbog, hvor hver eneste side er fyldt med mange små historier i den store fortælling. Pludselig sidder man og kigger på alt andet end de optrædende artister. Ja, faktisk er det lige præcis det, den fortælling gør.

Tag med i cirkus HER


Andreas Merrald
Foto: Andreas Merrald

CV19. Covid-19, corona, coronavirus.Andreas tager ud til de steder han har besøgt fredag, mens de gjorde klar til åbning - nu ser han på hvordan det går efter åbningen

Du får lige en coronarelateret fortælling her til slut. Et emne, vi gennem det sidste par måneder har angrebet løbende, efterhånden som udviklingen i samfundet har ændret sig.

Sygdom kan jo være svær at fotografere, hvis den ikke er konkret.

Men det, den efterlader i samfundet, kan være nemmere at gå løs på med et kamera.

Det gjorde vores fotoelev Andreas Merrald en aften tidligere i denne uge, da statsminister Mette Frederiksen fortalte, at nu måtte vi gå på bar og restaurant igen. Faktisk gjorde han det to gange. Før og efter åbningen. Og med en konceptuel tilgang valgte han et sjovt greb på en stor historie, der kan være vanskelig at gøre interessant, da det er fælles nyhed for alle danske medier.

Men han lykkedes med det, synes jeg. Se, hvordan han løste det, HER


Jeg blev i de her tre fortællinger præsenteret for fakta, ramt i hjertet og efterladt en smule forandret som menneske.

Blev du?



[PL1]Det rette ord?

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden