Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Andreas Haubjerg
Foto: Andreas Haubjerg
Kokken Umut Sakarya har haft stor succes med at servere stegt flæsk og brun sovs på Guldkroen, og nu åbner han Guldgrillen i Nansensgade. På fredag tegner Ibyen et portræt af den fandenivoldske topkok og hans kamp for det traditionsrige krokøkken. Og fotograf Andreas Haubjerg kom på en lidt... anderledes opgave, da han skulle illustrere den historie.
Nyhedsbrev - Politiken Foto

Hvordan illustrerer man det abstrakte?

Skyldige bygninger – og et badekar med brun sovs. Her er dit nyhedsbrev fra Politikens fotoafdeling.

Nyhedsbrev - Politiken Foto

I sidste nyhedsbrev fra foto/videoafdelingen skrev jeg om nogle af de billeder som vi af den ene eller anden grund ikke kan vise. I dette nyhedsbrev kunne jeg så fortælle en helt masse om de mange, mange historier, hvor vi faktisk godt kan vise billeder, men hvor der reelt ikke er noget at vise. Ikke noget, der fortæller en historie i hvert tilfælde.


Det vil jeg også gøre, men mest vil jeg skrive om de iscenesatte fotografier.


Vi har på det sidste skrevet rigtig meget om 111 millioner kroner, der som en omvendt Robin Hood, er taget ud af SATS-puljemidlerne til udsatte, og i stedet er de havnet i lommerne på danske Britta et sted i Sydafrika. Hun blev godt nok erklæret personlig konkurs i oktober, men mon ikke der er et hul i jorden på den afrikanske farm, hvor der ligger kontanter i bundter? Selv om der ikke er navneforbud i sagen har vi valgt ikke at bringe billeder af Britta. Vi har i stedet primært brugt en tegning af Britta. Det giver et mere unikt ’Politikensk’ udtryk, fremfor de dårlige amatørbilleder, der florerer på diverse nyhedssites. Et fotografi er altså ikke altid den bedste løsning.


Vi har valgt fotografi på mange andre historier, hvor det egentlig ikke tilfører noget ekstra – for eksempel ’skyldige bygninger’ i forbindelse med udbytteskattesagen og Danske Bank. Se eksempelvis nogle af disse historier. Det gør vi fordi historierne rent journalistisk er højt prioriteret, og at det bedst vises ved at have et markant udtryk i præsentationen.




Et markant visuelt udtryk kan man også tale om i forbindelse med næste udgave af Ibyen. Her portrætteres kokken Umut Sakarya. Han har haft stor succes med at servere stegt flæsk, flæskestegssandwichs og utrolig store mængder brun sovs på sin cafe Guldkroen. Nu åbner han en filial i Nansensgade i København, og derfor tegner vi et portræt af den fandenivoldske kok. Eller tegner er faktisk forkert... For vi fotograferer ham jo.


Det er vores fotoelev Andreas Haubjerg, som kastede sig over opgaven. Bevæbnet med tålmodighed, flere spraydåser med guldmaling, badekarret i sin brors lejlighed (tak for lån!) og 100 liter mayonnaise blandet med 5 liter brun kulør, gik han i gang med at portrættere Umut.


Vi laver rigtig meget iscenesat fotografi på avisen. Altså hvor vi opstiller en person i en virkelighed i forsøget på, at fortælle en bestemt historie. Portræt i miljø kalder vi det.


Det kan være en politiker foran Christiansborg, en læge i sin private praksis, en skoleelev foran en mørkegrøn tavle, en forfatter ved sin skriveplads – eller en guldfarvet, tyrkisk flæskestegskok i et badekar med 100 liter brun sovs.


Det er ikke manipuleret, men opstillet. Forskellen er at vi med denne type iscenesatte billeder laver en pagt med både den fotograferede og læseren om, at dette er opstillet. Det foregiver ikke at være noget det ikke er.


For jeg mener at det er vigtigt at læseren både kan forholde sig til den ’skyldige bygning’ og den guldfarvede kok vel vidende, at de er fotograferet med meget forskellige formål og udtryk.


Vi har heller ikke kun en slags ord til journalistiske artikler, men springer mellem analyser, portrætter, nyheder, features og meget andet.


På den måde er iscenesat fotografi et vigtigt redskab, der levner plads til humor og personligt formsprog for afdelingens og alverdens fotografer. Resultatet afhænger af et godt samarbejde mellem den portrætterede og fotografen. Og så en masse gensidig tålmodighed.


I øvrigt tog det to timer at tømme badekarret for den brune sovs. Og der lugter sikkert stadig i lejligheden, når du ser billedet på tryk eller på politiken.dk lidt senere denne uge.


Tak for du læste med – vi skrives ved om et par uger.

Fotooplevelser fra de seneste uger





Gense en fortælling, der går lige i maven


Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden