Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

Jobskabere. I bidende kulde cyklede 25 ledige Djøf'ere i torsdags fra den ene kreative virksomhed til den anden. Formålet var at skabe kontakt mellem den ofte kaotiske kreative verden og de tit rationelle generalister i Djøfs forbund.

Arbejdsmarked
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Budgetbisser og jurister skal være mere kreative

Fagforbundet for djøf'ere forsøger at få sine medlemmer ind i kreative job.

Arbejdsmarked
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Motiver, provoker og hjælp de kreative«, er Sune Bangs råd til skaren af intenst lyttende djøf’ere, der sidder rundt om mødebordet i det firkantede glasbur. Han er direktør i Kommunikationsbureauet København, som er et af flere stop på Djøf’s alternative aktiveringstur for 25 af deres ledige medlemmer.

»Hele formålet med turen er at vise, at der også er stillinger for djøf’ere i den kreative branche. Vi kan se, at der sker noget i den branche i forhold til vækst. Derfor handler dagens arrangement om at besøge forskellige virksomheder i netop den branche. Det er både designfirmaer og kommunikationsbureauer«, fortæller en af arrangørerne bag turen, Mads Højmark.

LÆS OGSÅ

Han er chefkonsulent i Djøf’s Karriere og Kompetence Center. Et center, som blev oprettet på grund af krisen. Der mener man ikke kun, der er job at hente for fagforbundets mange generalister inden for medlemmernes klassiske uddannelsesdiscipliner, der ofte er jura, økonomi eller statskundskab.

Og derfor er Djøf gået ganske alternativt til opgaven med at få åbnet det kreative jobmarked for forbundets mange ledige medlemmer. Det har resulteret i, at 25 ledige djøf’ere i torsdags cyklede rundt i cykeltaxaer og på en såkaldt blækspruttecykel i Københavns gader. På turen skulle de besøge en række forskellige virksomheder i den kreative branche såsom Kopenhagen Fur, Kant Arkitekter og Kommunikationsbureauet København.

Galskab har brug for ro
Arrangementet havde til formål at få skabt en kontakt mellem en kreativ branche, der ifølge Djøf ikke udnytter sit vækstpotentiale, og så de djøf’ere, som kunne medvirke til at professionalisere branchen.

»De kreative virksomheder kan have brug for en djøf’er, fordi de ofte er skabt på et grundlag, hvor det handler om at få knaldet nogle kunder ind på kontoen. Men i den proces har de ikke så stor fokus på at få styr på forretningen. Der er mange designvirksomheder, som brager frem et år, men er væk det næste år. Vores medlemmer kan hjælpe dem med at få professionaliseret deres arbejdsgange og virksomhed«, siger Mads Højmark.



Han understreger, at det er vigtigt at huske på, at der blandt Djøf’s cirka 80.000 medlemmer er en meget bred spredning, når det kommer til uddannelsesbaggrund og erfaring: »Det klassiske billede er en budgetbisse og en advokat; dem har vi også mange af, men vi har også den batikfarvede cand.soc. fra RUC, som gerne vil ud i en ngo«.

Hanne Bonde er en af deltagerne i det kreative jobkursus. Hun er 54 år, ledig og uddannet cand.scient.soc. med speciale i virksomheder og kommunikation.

»Det har været en inspirerende dag. Jeg har altid godt kunnet lide former og farver, så da jeg så alle Kopenhagen Furs designprøver hænge der på deres kontor, blev jeg voldsomt inspireret. Så jeg vil gå hjem og undersøge, hvad jeg kan komme med af kvalifikationer og evner til denne her branche«, fortæller Hanne Bonde, som mener, at hendes resultatorienterede sind godt kan være et værdifuldt aktiv i den til tider kaotiske designverden med højtflyvende designere. Et udækket behov

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Spørgsmålet er dog, om der er plads eller brug for de pragmatiske, målorienterede individer i den kreative branche. »Det synes jeg der er, for der er en masse mennesker i den her branche, men ikke særlig mange med fokus på det administrative. Der er brug for personer, som kan tage en masse information og det konkret og præcist. Det er det, de højtuddannede akademikere kan være gode til«, siger Sune Bang og fortsætter: »De skal bruge deres analytiske sans, evne til at skabe overblik og kompetence til at skabe orden i en hektisk kreativ verden både i processen og i forhold til de mennesker, som er i den. De skal også kunne forstå og forholde sig til en verden, de ikke kender«.



LÆS OGSÅ Et af hans bedste råd til de ledige djøf’ere er, at de skal huske på, at jobansøgningen ikke skal skaffe dem jobbet, men skaffe dem ind til jobsamtalen. »Det er til snakken, man skal lande jobbet«. Djøf fortsætter deres alternative aktiveringskurser, hvor der for fremtiden også vil komme fokus på shippingbranchen.



Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden