0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mæglere forsøger at løse fastlåst togstrejke i Sydsverige

De svenske øresundstog har nu været ramt af strejke en uge.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Finn Frandsen (arkiv)
Foto: Finn Frandsen (arkiv)

strejke. Det svenske togpersonale og togoperatøren Veolia er uenige om arbejdstid og vilkår for de ansatte Øresundstoget, som kører i det sydlige Sverige og over Øresundsbroen til København.

Arbejdsmarked
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Arbejdsmarked
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Konflikten mellem den svenske fagforening SEKO og togoperatøren Veolia om arbejdsvilkår på de svenske øresundstog er stadig fastlåst. I dag vil forligsinstitutionen i Sverige møde parterne hver for sig. Samtidig har svensk LO udtalt støtte til fagforeningen SEKO, skriver News Øresund.

»Vi vil møde begge parter hver for sig tirsdag. Dernæst må vi se, hvordan det bliver fremover«, siger Leif Ohlsson ved det svenske Mæglingsinstituttet til nyhedsbureauet TT.

Parterne mødtes uden resultat i går

Efter en uges strejke mødtes parterne søndag, hvor forhandlingerne brød sammen.

»Vi gav SEKO et forslag i går, og de gav os et forslag, og de ville ikke acceptere vores forslag og vi ikke deres. Vi foreslog at mødes i dag, men det ville SEKO ikke, så både forhandlingerne og togene står helt stille«, siger David Wästberg, pressechef hos arbejdsgiverorganisationen Almega, til News Øresund.

I øjeblikket er der ikke planlagt nye forhandlinger men kun samtaler med forligsmæglerne. Jonas Pettersson, kommunikationschef hos SEKO, siger, at han ikke ved, hvornår forhandlingerne kan genoptages.

»Der har ikke været nogen kontakt hele dagen, siger han.

Svensk LO bakker de strejkende op

Mandag stillede svensk LO sig bag fagforeningen SEKO i konflikten om togpersonalets arbejdsvilkår.

»Med denne udtalelse stiller samtlige 14 LO-forbund sig bag SEKO og giver den sin fulde støtte i konflikten med Veolia og Almaga (arbejdsgiverorganisationen, red.)«, siger LO's formand Karl-Petter Thorwaldsson i en udtalelse.

Konflikten mellem SEKO og togoperatøren Veolia handler om arbejdstider og vilkår for de ansatte på Øresundstoget som kører i det sydlige Sverige og over Øresundsbroen til Hovedbanegården i København samt på Snälltåget mellem Malmö og Stockholm. SEKO vil ikke acceptere, at heltidsstillinger ændres til deltidsstililinger og løse ansættelser, mens Veolia hævder, at dagens overenskomst indebærer, at fuldtidsansatte loko- og togførere gennemsnitlig arbejder 28 timer om ugen.

Under konflikten har DSB Øresund, der kører Øresundstogene på den dansk side frem til Malmö Central, indstillet togtrafikken over Øresundsbroen og tilbyder i stedet sundpassagererne busser i pendultrafik mellem Hyllie i Malmö og Københavns Lufthavn i Kastrup.