Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

»Er du nu syg igen?« Opsøgende chefer kan gøre ondt værre

Nogle medarbejdere vil opleve det som udfordrende at melde sig syg hos chefen.

Arbejdsmarked
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis man gerne vil have et lavt sygefravær på arbejdspladsen, er en af de mest effektive metoder, at chefen håndterer fraværsproblemerne ved at have en dialog med medarbejderen allerede på første sygedag. Metoden afhænger dog af den enkelte leders medarbejderevner.

Det vurderer Tage Søndergaard Kristensen, der er tidligere professor i psykisk arbejdsmiljø ved det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø og i dag er selvstændig konsulent i en-mandsfirmaet Task Consult.

»Hvis du skal ringe til en telefonsvarer eller en sekretær, så er fraværet højere. Det er mere upersonligt. Den største effekt ved at chefen er i tidlig kontakt har du på korttidssyge eller mandags- og fredagssyge, som man kalder det. Det vil nok især have en stor effekt hos de medarbejdere, men generelt er det effektivt«, siger han.

Tager ikke bare en 'pjækkedag'

Pia Frahm, der er erhvervspsykolog, kan også se fordelene i metoden, der blandt andet bliver anvendt af tre af landets fem regioner.

»Det er meget nemmere og uforpligtende at sende en mail om, at man er syg. Man skal ikke lyve sin chef direkte op i ansigtet. Og hvis man ikke reelt er syg, overbelastet eller mistrives, men bare vil tage en »pjækkedag«, så kan man naturligvis udnytte det«, siger hun om alternativet til den direkte henvendelse til ens nærmeste leder.

Selv om metoden som udgangspunkt fører til mindre fravær og bedre relationer på de regionale arbejdspladser, så er den tætte kontakt også risikabel, advarer begge eksperter.

SKRIV

Hvis der er en god og tillidsfuld relation mellem medarbejderne og lederne, så er det en fin ordning. Omvendt vil det kun gøre ondt værre, hvis relationen ikke fungerer, fortæller Tage Søndergaard Kristensen.

»Hvis medarbejderen ringer og siger, at han har migræne, så kan han risikere at få et svar, som for eksempel: 'Nå, er du nu syg igen?'. Hvis der i forvejen er et anspændt forhold mellem leder og medarbejder, kan det let opleves som udtryk for mistillid. Den slags kan jo ligge i tonefaldet. I en periode, hvor der fyres ansatte mange steder, er der ikke noget at sige til, at mange ansatte vil føle utryghed ved den slags samtaler«, siger han og får støtte af Pia Frahm.

»Nogle medarbejdere vil synes, det er ubehageligt at ringe, hvis ens leder spørger, hvornår man kommer på arbejde igen. Det kan opleves som et pres, også uden at det egentlig er lederens hensigt at presse. Det kan være, at lederen prøver at vise omsorg, men det bare ikke opleves sådan«, siger hun.

Lederne skal klædes på

Derfor er det vigtigt, at lederne er klædt på til at stille de rigtige spørgsmål, så de kan hjælpe medarbejderen bedst muligt. I Region Nordjylland er alle ledere enten i gang med at blive uddannet eller vil blive uddannet på kurser i håndtering af sygefravær.

Netop det kan være en måde at ruste lederne til både at håndtere brækkede ben og stressede medarbejdere, vurderer Pia Frahm.

»For at det skal fungere, så skal lederen være rustet til at håndtere personaleledelse med fokus på trivsel. Det handler rigtig meget om, hvordan lederne håndterer det her, og hvilken tilgang de møder den sygemeldte medarbejder med«, siger hun.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden