Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Simon Fals (arkiv)
Foto: Simon Fals (arkiv)

omfangsrigt. Tal fra 2008 anslår, at 150.000 danskere hver dag melder sig syge, og det koster samfundet milliarder af kroner på årsbasis, ligesom det kan være et problem for den enkelte medarbejder.

Arbejdsmarked
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Chefen ringer inden kl. 10, når du melder dig syg

Flere regioner har indført en offensiv over for syge medarbejdere.

Arbejdsmarked
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sygemeldinger direkte til chefen kan muligvis fremprovokere en vis frygt hos mange danskere.

Men fraværsdagene bliver færre, hvis virksomheder og det offentlige vælger den løsning frem for sygemeldinger på mail eller telefonsvareren.

Det viser en undersøgelse blandt 2.000 private virksomheder, som Danmarks Statistik har lavet for blandt andet Copenhagen Business School.

Ifølge Niels Westergård-Nielsen, der er professor på netop CBS, viser tallene fra den endnu ikke offentliggjorte rapport, at der er en direkte sammenhæng mellem, hvordan sygdom bliver indberettet på arbejdspladsen og sygefraværets størrelse.

»Der er et mindre sygefravær der, hvor man melder sig syg til nærmeste chef. Man er tvunget til opmærksomhed, og ledelsen tager sig af situationen«, siger han og understreger, at sygefravær har en stor betydning for virksomheders og regioners driftsøkonomi.

Tal fra 2008 fra Beskæftigelsesministeriet anslår, at 150.000 danskere melder sig syge hver dag, og at det koster samfundet 37 milliarder kroner på årsbasis. Oveni det kan man så lægge udgifter i sundhedssektoren og værdien af det arbejde, som ikke bliver lavet, fordi medarbejderen er syg.

Chefen tager kontakt

Hammel Neurocenter i Midtjylland er et af de steder, der har arbejdet intensivt med nedbringelse af sygefravær de seneste fem år. Her er statistikkerne på både korttids- og langtidsfravær nedadgående for de 600 medarbejdere, der er i kontakt med deres nærmeste leder på deres første fraværsdag.

Det fortæller Helle Dybkjær, der er ledende ergoterapeut på Hammel Neurocenter.

»Når jeg har en medarbejder, der sygemelder sig til afdelingen, så tager jeg kontakt til medarbejderen inden klokken 10 samme dag. Formålet med det er at få medarbejderen hjulpet tilbage i arbejde. Har medarbejderen en formodning om, hvor lang tid sygemeldingen drejer sig om, kan vedkommende oplyse det og give mig mulighed for at lave en god arbejdstilrettelæggelse for de fremmødte kolleger og skabe så godt et arbejdsmiljø som muligt«, siger hun.

Konstruktiv dialog

Lederne arbejder ud fra ønsket om en konstruktiv dialog om, hvornår og hvordan medarbejderen kan vende tilbage på arbejdet. Hensigten er, at medarbejderen skal føle sig hjulpet i et fælles samarbejde, så aftalerne kommer på plads i forhold til at vende tilbage. Uanset om det gælder kortvarig sygdom, konflikt mellem medarbejdere eller stress.

Helle Dybkjær vurderer, at det er blevet nemmere at hjælpe den enkelte medarbejder og dermed hele personalegruppen med. Og så fungerer systemet langt bedre end tidligere, hvor Hammel Neurocenter først kontaktede den sygemeldte på femtedagen.

»Det kunne jo være alt for sent. Der var ting, vi sagtens kunne have taget hånd om som ledere lang tid før. Det er der en meget bedre ramme for nu«, siger hun.

Den tidlige dialog med medarbejderen giver også lederne bedre mulighed for at vise skånehensyn, så den tilbagevendte medarbejder ikke bliver kastet ud i de allermest komplekse opgaver straks efter fraværet.

Spørger ind til fraværet

En rundspørge blandt landets fem regioner viser, at Syddanmark, Midtjylland og Nordjylland alle bruger en sygefraværs-politik, hvor de i alt 68.000 medarbejdere bliver kontaktet på første sygedag.

I Region Nordjylland har man gjort sygefravær til et indsatsområde, fortæller Inge Bolet, der er sundhedsfaglig arbejdsmiljøkonsulent i HR-afdelingen.

Sygefraværspolitikken er udarbejdet i et samarbejde mellem ledere og medarbejdere i regionen, og selv om resultaterne af sommerens nye projekt endnu ikke kan måles i sygefraværsdage, så synes lederne i regionen, at det er et godt værktøj til at opdage mistrivsel.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi spørger ikke ind til sygdommen, det er en privatsag. Men vi spørger ind til fraværet, og om der er nogle forhold på jobbet, der er medvirkende til fraværet. Fraværet er et fælles anliggende, og vi vil have folk på arbejde igen hurtigst muligt. Det er både af hensyn til den enkelte og arbejdspladsen. For hver gang, der er en syg, skal man løbe hurtigere for at nå det samme«, siger hun.

Faste retningslinjer

Derfor er der i Region Nordjylland faste retningslinjer for en systematisk opfølgning, så medarbejderen bliver kontaktet løbende. Der bliver kørt efter en 1-7-14-21-dages model, så lederen har kontakt eller samtale med medarbejderen de pågældende dage.

Efter 30 dage involveres Jobcentret som en tredje part i forløbet.

Netop den ensartede politik for alle medarbejdere medvirker til en større medarbejdertilfredshed.

»Mange medarbejdere siger, at det er rigtig godt, at de får nogle faste regler for, hvem vi kontakter. For så behøver de ikke være bange for, at der ikke bliver taget hånd om de kolleger som måske har brug for hjælp eller ekstra opmærksomhed«, siger Inge Bolet.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden