Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Arbejdsforhold. Flere cykelsmede fortæller, at de aflønnes med værktøj for overarbejde.
Foto: JESPER STORMLY HANSEN (arkiv)

Arbejdsforhold. Flere cykelsmede fortæller, at de aflønnes med værktøj for overarbejde.

Arbejdsmarked
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Cykelsmede får værktøj som løn

Værktøj fremfor løn og overarbejde uden betaling. Ifølge fagbevægelsen hersker der lovløshed i cykelsmed-branchen.

Arbejdsmarked
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ingen løn for overarbejde og i stedet for kroner og øre får cykelsmedene et stykke værktøj eller cykelreservedele som betaling.

Det er hverdag for flere københavnske cykelsmede, fortæller flere kilder.

21-årige Peter Larsen har været i cykelbranchen i mere end fem år og har flere gange oplevet ikke at blive betalt for overarbejde.

»I min tid som cykelmekaniker har jeg arbejdet rigtig meget over og har aldrig fået en krone for det. Det er fordi, der ikke var overenskomstdækning der, hvor jeg arbejdede. Jeg kender folk, der er blevet betalt i værktøj eller reservedele, og der er mange eksempler på, at mesteren ansætter mekanikere sort«, fortæller Peter Larsen, der arbejder som cykelmekaniker i Saxil Cykler på Vesterbro i København.

Vi har talt med tre cykelsmede, der uafhængigt af hinanden fortæller, at de selv har oplevet at få værktøj eller reservedele som betaling for overarbejde, eller kender nogen der har. De ønsker ikke at udtale sig til citat, fordi de frygter at miste deres arbejde.

Brancheorganisation kan ikke genkende billedet

Eksemplerne er langt fra enestående, lyder det fra Metal Hovedstaden, der er de fleste cykelsmedes fagforening:

»Vi har masser af eksempler på, at cykelsmedene ikke får betaling for overarbejde, men i stedet får værktøj eller reservedele, har alt for lange arbejdsdage og kun får 100 kroner i timen. Det er desværre hverdagen for størstedelen af de københavnske cykelsmede«, fortæller Morten Skov, der er faglig sekretær i Metal Hovedstaden.

Hos cykelforhandlernes brancheorganisation kan man ikke genkende billedet, og tager afstand fra den slags arbejdsforhold:

»Vi accepterer på ingen måde, at man gør noget, der ikke er lovligt. Alt, hvad der ikke er inden for lovens rammer, er ikke noget, vi står bag, og det kommer vi heller ikke til. Vi opfordrer til, at man gør tingene på den rigtige måde. Hvis der er nogle af vores medlemmer, der tilbyder deres ansatte de her forhold, så vil de få en advarsel fra os«, siger Thomas Johnsen, der er direktør i Danske Cykelhandlere.

Kommunen er magtesløs

Arbejdsforholdene for de københavnske cykelsmede forarger Lars Weiss (S), der er gruppeformand for Socialdemokraterne i Københavns Borgerrepræsentation.

»Jeg synes det er noget frygteligt svineri. Men vi (kommunen, red.) kan kun blande os, når vi selv er kunder, og så stiller vi nogen krav om, at de ansatte skal være ansat på vilkår der afspejler overenskomsten«.

København har et ønske om at være en af verdens førende cykelbyer. De senere år har kommunen anlagt nye cykelstier og opfordrer københavnerne til at tage cyklen på arbejde og i skole. Det ønske står i skarp kontrast til forholdene i cykelbranchen.

Lars Weiss (S) forklarer, at kommunen ikke kan gøre noget ved forholdene for cykelsmedene og opfordrer derfor arbejdsmarkedets parter til selv at løse problemet:

»Vi skal passe på med at blande os fra politisk hold. Vi kan kun blande os, når vi selv er kunder. Det er det, vi kan gøre fra Københavns Kommunes side«.

Få overenskomster i branchen

De cykelglade københavnere kan i dag benytte sig af over 150 cykelforretninger, men det er under 50 af dem, der har en overenskomst med enten Metal Hovedstaden eller Kristelig Fagbevægelse (Krifa). Det vil Metal Hovedstaden nu lave om på. Med en ny kampagne vil de opfordre cykelforretningerne til at tegne en overenskomst. Krifa har ikke kendskab til de forhold, Metal Hovedstaden beskriver.

Hos Saxil Cykler, hvor Peter Larsen er ansat, har de netop fået en overenskomst, og det glæder den unge cykelsmed:

»Det betyder, at vi rent faktisk har nogen rettigheder. Det skaber et tryggere arbejdsmiljø. Trygheden betyder rigtig meget for mig og mine kollegaer«.

Denne artikel er skrevet af journaliststuderende fra Roskilde Universitet som en del af et samarbejde mellem politiken.dk og Journalistik på RUC.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden