Drikkepenge. Tre tidligere ansatte på Jensen's bøfhus i Læssøegade i Odense fortæller, at restauranten inddrog deres drikkepenge.
Foto: FINN FRANDSEN (arkiv)

Drikkepenge. Tre tidligere ansatte på Jensen's bøfhus i Læssøegade i Odense fortæller, at restauranten inddrog deres drikkepenge.

Arbejdsmarked

Jensen's Bøfhus inddrager de ansattes drikkepenge

Jensen's Bøfhus i Odense lader ikke tjenere beholde drikkepenge, hvis der er underskud, siger tre tidligere ansatte.

Arbejdsmarked

Arbejder du på Jensen's Bøfhus, er dine drikkepenge ikke altid dine.

I flere tilfælde har tre tidligere ansatte på Jensen's Bøfhus i Læssøegade i Odense oplevet, at de blev inddraget af restauranten.

»Drikkepengene bliver brugt til at dække et eventuelt underskud i kassen«, siger Julie Sølvstrøm.

Hun har arbejdet på Jensen's Bøfhus i sammenlagt et år, og i den tid fik hun kun udbetalt 93 kroner i drikkepenge til trods for, at hun fik omkring 50 kroner i drikkepenge per vagt.

»Jeg henvendte mig flere gange hos min souschef og spurgte efter de drikkepenge, jeg havde til gode - men uden held«, siger Julie Sølvstrøm.

3F: Stik imod reglerne

Heller ikke Line Wulf så skyggen af drikkepenge i det halve år, hun var ansat på samme Jensen's Bøfhus.

»Jensen's Bøfhus tog vores drikkepenge, da souschefen sagde, der var underskud i forhold til, hvad der var solgt for«, siger Line Wulf.

Men den politik er stik imod reglerne.

»Drikkepengene tilhører modtageren, siger Kenneth Novak, forhandlingssekretær i 3F.

Blev beskyldt for regnefejl

Pernille Bak har arbejdet på Jensen's Bøfhus i to år, og også hun bekræfter, at de ansatte ikke måtte beholde deres drikkepenge.

»Alle tjenerne har en pung, hvor kundernes betaling og eventuelle drikkepenge bliver lagt i. Hvis tjenernes punge ikke stemte ved lukketid, blev underskuddet dækket af tjenernes drikkepenge. Et underskud kunne eksempelvis skyldes, at en tjener fik skrevet en regning ud fra et andet bord, som de ikke havde betjent«, siger hun.

Det betyder altså ikke nødvendigvis, at de har lavet en fejl.

»Jensen's Bøfhus mente, at underskuddet skyldes, at vi ikke kan finde ud af at give rigtigt tilbage«, tilføjer Pernille Bak.

Pernille Bak synes, at det er for dårligt, at hendes drikkepenge gik til at dække Jensen's Bøfhus' små røde tal.

Hun kunne nogle aftener tjene cirka 400 kroner i drikkepenge, men hun vidste, at ingen fra personalet nogensinde ville se skyggen af dem. Det var ellers meningen, at pengene skulle deles ud blandt hele personalegruppen. Det er ærgerligt, mener hun og tilføjer:

»Hvis du arbejder på Jensen's Bøfhus, skal du ikke regne med at få drikkepenge«.

Ulovlig praksis at tage drikkepenge

3F har vundet en lignende sag for en ansat i Promenaden i Tivoli, fortæller Kenneth Novak.

Her sagde arbejdsgiveren, at drikkepengene ikke var tjenernes. Derfor mente arbejdsgiveren, at drikkepengene kunne inddrages til at dække eventuelle underskud.

»Arbejdsgiverens argument for at tage den ansattes drikkepenge var: Drikkepengene tilhører ikke nogen«, siger Kenneth Novak, forhandlingssekretær i 3F

Og hos 3F er deres holdning klar. Drikkepengene tilhører dem, som modtager dem, i dette tilfælde tjenerne.

Kenneth Novak understreger, at han ikke kender til den konkrete sag med Jensen's Bøfhus, men råder de generelt ansatte på restauranter, der oplever problemet, til at gå til deres lokale 3F-afdeling for at få vejledning og hjælp.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Jensen's: Vi inddrager drikkepenge, hvis der er begået fejl

Jensen's Bøfhus erkender, at restauranterne inddrager de ansattes drikkepenge, hvis tjenerne har begået fejl i opgørelserne, og der derfor er underskud i kassen, når den bliver gjort op hver aften.

Men det er helt i overensstemmelse med regler og overenskomsten på området, forsikrer Jensen's Bøfhus’ økonomidirektør Tim Lund Larsen.

»Drikkepengene er personalets. Vi stjæler dem ikke fra de ansatte. Det er fællesskabet over individet, så når alle tjenernes punge er talt op, er det sådan, at alle deler det overskud eller underskud, der måtte være«, siger han.

Han var ikke ansat i Jensen's Bøfhus, da tjenerne i denne artikel, efter hans udsagn arbejdede på restauranten i Læssøegade i Odense. Men var det sket nu, ville han med det samme have gjort noget ved sagen.

»Var det sket i dag, ville vi have haft det på bordet og set på, hvorfor en restaurant havde så væsentlige problemer med at få proceduren omkring at opgøre deres kasse til at køre«, siger han.

Denne artikel er skrevet af journaliststuderende fra Roskilde Universitet som en del af et samarbejde mellem politiken.dk og Journalistik på RUC.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce