Skatteministeriet stopper planlagt it-system i Skat

Skatteministeriet afviser enhver snak om, at Skat skal være klar med en nyt digitalt toldsystem om seks måneder.

Arbejdsmarked

Henrik Beck ved ikke helt, om han skal grine eller græde.

Som politik- og kommunikationschef i brancheforeningen Danske Speditører har han og foreningen i flere måneder kæmpet for at råbe politikere og embedsmænd op - og advarer dem om faren for en ny it-skandale i Skat.

Gigantisk digital omlægning

Om bare seks måneder skulle de danske skattemyndigheder nemlig være klar med det danske bidrag til et nyt storstilet og fælles europæisk toldsystem, der skal harmonisere og forenkle toldbehandlingen af varer og transporter frem og tilbage mellem alle EU’s medlemslande.

En gigantisk digital omlægning, der i følge Skats egne foreløbige beregninger, kommer til at koste statskassen et sted mellem 1 og 1,5 milliarder kroner.

Alligevel er der endnu ikke sat penge af til det nye it-system i Danmark – og Skat har end ikke udbudt projektet i licitation blandt de firmaer, der kan udvikle det nye toldsystem.

Derfor har store og små speditører og også arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv frygtet konsekvenserne af et nyt, halvfærdigt og fejlbehæftet toldsystem, der i værste fald kan lamme de sårbare transporter af varer ud og ind af EU’s medlemslande – og påføre danske virksomheder store økonomiske tab.

Ingen grund til panik

Men der er ingen grund til panik, lyder meldingen nu helt overraskende fra Skatteministeriet.

For det har aldrig været planen at det nye toldsystem, det såkaldte toldkodeks, skulle være »operativt« 1. maj 2016, oplyser ministeriet i en mail til Politiken:

»I øjeblikket arbejder Danmark sammen med de 27 øvrige lande og EU-kommissionen på en overgangsretsakt, der vil udsætte en lang række elementer i toldkodeksen. Stor set alle de elementer, der skal it-understøttes, vil således blive udsat, alene fordi man ikke med så kort varsel kan lave it-løsninger på tværs af 28 lande. Det, der it-mæssigt skal træde i kraft 1. maj 2016, er derfor højst enkelte datafelter i det allerede eksisterende system«, oplyser ministeriet, der vil lægger flere detaljer frem på et ekstraordinært møde med Danske Speditører og Dansk Erhverv i morgen.

Forskellige udmeldinger

Meldingen udløser lige dele glæde og forundring i Danske Speditører:

»Det er glædeligt at myndighederne nu erkender, at det her ikke kan lade sig gøre inden 1. maj 2016. Det er vi rigtig glade for. Men vi er også lidt foruroligede over, at vi får forskellige beskeder, alt efter om vi snakker med embedsmænd i Skat eller i Skatteministeriet«, siger Henrik Beck:

»Det her er første gang vi hører fra systemet, at man ikke regner med, at man skal være klar med disse it-systemer 1. maj næste år, og det finder jeg temmelig foruroligende, når vi har haft så mange møder med Skat om denne her sag. Men nu tillader vi os at gå ud fra, at denne nye melding står til troende«, siger han og tilføjer efter kort betænkningstid:

»Det ville i den grad klæde regeringen, hvis ministeren og hans embedsmænd i Skat talte lidt mere sammen«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Fast grund under fødderne

Det er kun en lille måned siden at Politiken forsøgte at få en kommentar til sagen og dens alvor både fra Skat og fra skatteminister Karsten Lauritzen (V). Det skete blandt andet efter årsmødet i Danske Speditører, hvor Skat selv var til stede og udtrykte sin bekymring for den forestående proces.

»Vi forstår godt jeres frustrationer over, at de sidste praktiske regler ikke er på plads. Vi har også selv været frustrerede over, at vi ikke har fast grund under fødderne, når vi har talt med jer. Det her kommer til at kræve tilpasninger, der kræver både tid og penge«, sagde kontorchef i Skat, Claus Bruun Johannesen ifølge fagbladet Transport Tidende.

Det ville i den grad klæde regeringen, hvis ministeren og hans embedsmænd i Skat talte lidt mere sammen, Henrik Beck, Danske Speditører

Nu er der tilsyneladende kommer fast grund under fødderne, i hvert fald hvis man skal tro Skatteministeriet. Men det gør nu ikke det store indtryk på et af landets største speditionsfirmaer, Blue Water Shipping:

»På mig virker det som om, man nu endelig har erkendt, at tidsplanen ikke holder, og det er da glædeligt. Men samtidig oplyser ministeriet jo selv, at der vil blive ændret enkelte datafelter i de eksisterende systemer allerede om seks måneder. Her skal man bare vide, at selvom det kun er enkelte felter, der ændres, jamen så har det stor betydning for vores it-systemer, som vi så også er nødt til at justere. Og eftersom systemerne i forvejen er slidte og præget af knopskydninger, jamen så risikerer vi nye bekostelige it-nedbrud«, siger Claus Bo Larsen, toldchef i Blue Water Shipping.

Nedbrud kostede 300.000 på en formiddag

At pludselige nedbrud i it-systemerne kan være en bekostelig affære blev ubehageligt synligt for Blue Water Shipping en formiddag i juni.

Her mistede firmaet i omegnen af 300.000 kroner, da systemerne stod af et par timer, fordi Skat skiftede over til en ny driftsleverandør.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Så kan lastbilerne ikke få deres toldpapirer, så kan de ikke køre, så holder de stille og venter, det udløser overtidsbetaling til chaufførerne og ekstraudgifter til bookning af alternative forbindelser med fly, skibe og jernbane«, siger Claus Bo Larsen, der understreger, at der ikke er noget branchen hellere vil, end at få et nyt, enkelt og hurtigt digitalt toldsystem.

»For det vi har i dag er både gammelt og slidt, og der er jævnligt problemer og nedbrud. Det bedste, der kunne ske var, at samtlige EU-lande satte sig for i fællesskab og i god ro og orden, at udvikle et nyt effektivt toldsystem, der kunne håndterer varer i alle EU-lande uanset, hvor man befandt sig. Og så skulle EU-landene love hinanden først at sætte strøm til systemet når man var helt sikker på at det virkede«, siger han.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Michael Olsen, Dansk Økonomi eller Økonomi, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden