Mobilferie. Hvis du tager den arbejdsgiverbetalte mobil med på ferie - især langt væk - skal du tænke dig om, inden du streamer film.
Foto: Jens Dresling

Mobilferie. Hvis du tager den arbejdsgiverbetalte mobil med på ferie - især langt væk - skal du tænke dig om, inden du streamer film.

Arbejdsmarked

Mobilen er både ven og fjende på ferien

Det er i høj grad op til den sunde fornuft, hvor meget de ansatte bruger den arbejdsgiverbetalte mobil i ferien – også i udlandet.

Arbejdsmarked

Mobilen er blevet en trofast følgesvend for stort set alle – også i sommerferien. For dem med en mobil, der er betalt af arbejdsgiveren, er den faktisk et minikontor, de har med som blind passager på ferien.

I forbundet for jurister og økonomer, Djøf, har de gode råd til de 75 procent af de privatansatte medlemmer, som har arbejdsgiverbetalt mobil.

»Det kan være et problem at have arbejdsmailen med sig i mobilen, hvis du er typen, der ikke kan slippe det, når du først har ser en kritisk arbejdsmail i indbakken midt i ferien. For dem kan det være en overvejelse værd at lade arbejdsmobilen ligge derhjemme og have en privat mobil med på ferie. Eller som minimum slå mailen fra, så man ikke hele tiden kan se, at der kommer mail. Det er jo meningen, at du skal genoplade på ferien«, siger Tom Hedegaard, chefkonsulent i Djøf’s rådgivningscenter. Han tager godt nok selv mobilen med på ferie, men ikke for at tjekke arbejdsmails hele tiden.

Som ansat har du en pligt til at være omkostningsbevist på arbejdsgiverens vegne

»Jeg tænker også over det personligt. De teknologiske muligheder har medført fleksibilitet på godt og ondt, og vi kan godt ende med en følelse af at skulle være på hele tiden. Men det er ikke hensigtsmæssigt. Det er vigtigt at få koblet helt af, især i ferien«, siger Tom Hedegaard.

Privat brug af mobil er okay

Ansatte, der er udstyret med en mobil af deres arbejdsgiver, betaler typisk et mindre beløb i skat af mobilen, så de må bruge den privat.

Det er så op til arbejdsgiveren og den ansatte at blive enige om reglerne for privat brug af telefonen. Det kan man gøre enten individuelt eller mere almindeligt med en firmapolitik, som gælder alle ansatte. Der er grundlæggende to forskelle måder at lave regler på, oplyser arbejdsgiverorganisationen Dansk Erhverv.

»Der kan være helt klare retningslinjer, som for eksempel at den ansatte må tale for et fast beløb på 200 kroner om måneden eller ikke må benytte mobilen i udlandet«, siger ansættelsesretschef, advokat Flemming Martinussen, Dansk Erhverv, der oplyser, at der ofte blot er nogle retningslinjer for mobilbrug.

»Det er som regel en god ide med retningslinjer, fordi faste regler kan blive tunge at arbejde med. Men med de lidt løsere retningslinjer kan der opstå problemer, især i forbindelse med udlandsrejser. Det sker ikke sjældent, at regningen for brug af telefon og mobildata i udlandet efterfølgende viser sig at blive høj – og set fra chefens side for høj«, siger han.

»Hvis du streamer EM-finalen i fodbold fra en strand i Thailand på din arbejdsmobil, vil du nok få problemer, når du vender hjem. Det vil sandsynligvis blive indskærpet over for dig, at det ikke er meningen med mobilen. Men hvis der ikke er klare regler, så vil det heller ikke kunne resultere i en bortvisning, som jo er en meget hård sanktion, og arbejdsgiveren vil formentlig hænge på regningen«, siger Flemming Martinussen.

Advokaten opfordrer til at tjekke reglerne, inden man tager i lufthavnen for at flyve udenlands.

»Mobil skal bruges med omtanke i udlandet. Det gælder både tale og i særdeleshed dataforbrug. Slå derfor automatiske opdateringer fra, og undersøg muligheden for at benytte trådløst netværk på hotellet. Der vil der ofte være gratis wi-fi. Som ansat har du en pligt til at være omkostningsbevidst på arbejdsgiverens vegne«, siger Flemming Martinussen.

Skal man svare, hvis chefen ringer på den arbejdsgiverbetalte mobil i ferien?

»Når ferien er begyndt, er man ikke længere på arbejde og har ikke pligt at svare, hvis man kan se, at det er chefens nummer, som toner frem på displayet. I praksis vil chefen jo som regel kun ringe, hvis det er absolut nødvendigt«.

Faktisk er ferien så hellig, at det kun er muligt at ændre på ferien, inden den er begyndt, og kun hvis »væsentlige, upåregnelige driftsmæssige hensyn gør det nødvendigt«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I årenes løb er det begrænset, hvad der har været af sager om brug eller misbrug af arbejdsgiverbetalte mobiler i Djøf, men forbundet har også udsendt en stribe af informationsbreve op til ferierne.

»Vi opfordrer vore medlemmer til at bruge deres sunde fornuft og tjekke reglerne på deres arbejdsplads, især hvis de skal uden for Europa. Jeg håber, at de få sager, vi har haft, er udtryk for god information og fornuftige medlemmer«, siger Tom Hedegaard.

Fortæl om din ferie

Både Dansk Erhverv og Djøf opfordrer ansatte til at slå ’autosignaturen’ til, inden ferien begynder.

På den måde ved kollegaer, samarbejdspartnere og kunder, hvornår de kan forvente et svar. Der er virksomheder, hvor medarbejderne skal sætte autosignaturen til.

»Det kan arbejdsgiveren godt forlange. Det kan jo være helt nødvendigt for kunder og leverandører at komme i kontakt med virksomheden, så skal de for eksempel have et telefonnummer, de kan ringe på«, siger Flemming Martinussen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden