Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: Francois Mori/AP
Arbejdsmarked
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Seks chauffører taber i retten: Driver ulovlig pirattaxa

Chaufførerne skal betale bøder mellem 2.000 og 6.000 kroner.

Arbejdsmarked
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Uber-chaufførerne, der fragter mere end 200.000 danskere rundt i landet, kører ulovligt og risikerer fremover bøder.

Københavns Byret har netop afgjort, at seks chauffører har gjort sig skyldige i ulovlig taxakørsel, da de kørte for Uber, og de skal nu betale bøder på mellem 2.000 og 6.000 kroner.

»I alle 6 sager fandt en enig domsmandsret det bevist, at de tiltalte havde haft passagerer, som havde bestilt tiltalte til kørsel via Uber-app, og som dermed skulle betale for kørslen efter Ubers takster, i et køretøj, som ikke var godkendt og registreret til taxikørsel«, skriver byretten på sin hjemmeside.

De Uber-chauffører, som Politiken talte med kort før dommen, ville ikke umiddelbart holde op med at køre Uber.

»Nu må vi se. Det afhænger af, hvor stor risikoen er for at blive opdaget«, sagde en.

»Hvis de virkelig mener, at Uber er ulovligt, så må de lukke Uber. Det er ikke rimeligt, at det er os chauffører, der skal straffes. De går altid efter de svageste. Uber har så mange penge, derfor kan de ikke røre dem«, sagde en anden chauffør, der også regner med at køre videre, medmindre det viser sig, at risikoen for at blive opdaget og få bøder bliver for stor.

Uberchaufførernes indkomst svinger mellem 400 og 1.000 kroner for en dags arbejde, men kan komme helt op på mere end 2.000 kr., hvis man kører hele fredag eller lørdag nat. »Men generelt kan det dårligt svare sig, hvis man husker at opgive indkomsten til skat«, siger en af chaufførerne, der ikke ønsker at udtale sig med navn.

40 Uberchauffører, der det seneste halvandet år er blevet standset af politiet, kan nu vente at skulle i retten, meddeler anklager Elisabeth Boserup.

»Der vil blive rejst tiltale i de sager, vi har om Uberkørsel, som har afventet dommen. Og politiet vil i øvrigt fortsat rejse sigtelser«, siger hun til Ritzau.

Matias Møl Dalsgaard, direktør for deleordningen Gomore, håber, at dommen kan være med til at gavne deleøkonomiens image.

»Uber er i realiteten en taxatjeneste, men de bruger ord som samkørsel og deleøkonomi, som mange forbinder med noget positivt. Sådan var det tidligere«, siger Matias Møl Dalsgaard.

Meningsmålinger viser, at danskerne i hastigt stigende grad kun ser platformsøkonomien som negativ.

LÆS OGSÅ

»I dag kan vi næsten ikke tale deleøkonomi med fagforeninger og politikere, uden at det kommer til at handle om Uber, og vi skal hver gang forklare, at Gomore er en egentlig samkørsel«, siger han.

Der er tale om lovlig samkørsel, når chaufføren alligevel skal fra A til B og blot deler udgifterne med passageren uden at tjene penge på turen.

Dommen falder sent

Retssagen skulle have været afsluttet samme dag, som den startede, nemlig 26. april. Men den trak ud på dagen, da dommer Grethe Jørgensen skulle starte med at tage stilling til forsvarsadvokaternes, Betina Hald Engmark og Eddie Omar Rosenberg Khawaja, begæring om at udskyde sagen, og om at domsmænd skulle medvirke.

Det sidste fik de ret i »på grund af den offentlige debat, der har været i sagen«, sagde dommeren dengang.

Og nu har domsmændene altså truffet afgørelse.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden