Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Jane Pape er hovedperson i den formentlig første principielle retssag  mod kosmetikproducenten L’Oréal, hvis hårfarve hun fik kraftig allergi af. – Foto: Martin Bubandt Jensen
Foto: Martin Bubandt Jensen

Jane Pape er hovedperson i den formentlig første principielle retssag mod kosmetikproducenten L’Oréal, hvis hårfarve hun fik kraftig allergi af. – Foto: Martin Bubandt Jensen

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dansk kvinde stævner L’Oréal

Da Jane Pape blev syg efter at have farvet hår med et produkt fra L’Oréal, forsøgte selskabet at betale sig fra en retssag. Nu er verdens største kosmetikselskab stævnet.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kosmetikgiganten L’Oréal forsøgte i efteråret 2001 at købe Jane Pape til tavshed, da hun skrev til selskabet for at få hjælp efter det alvorlige allergianfald, som havde ramt hende, da hun havde farvet håret sort med L’Oréal Excellence Creme.

»Jeg ville gøre dem opmærksom på, at de har et produkt, som man risikerer at blive syg af«, siger Jane Pape.

L’Oréals kommunikationsdirektør Sonja Christensen ville betale 500 kroner til dækning af Papes udgifter til allergimedicin og tilbød personligt at møde op hjemme hos hende med penge og en kurv med L’Oréal-produkter.

Men det afviste Pape.

Tilbød en mundkurv

Da allergien senere udviklede sig til et regulært sygdomsforløb, rettede Jane Pape igen henvendelse til L’Oréal, denne gang for at få erstatning og godtgørelse.

Kommunikationsdirektøren sendte et nyt tilbud på 5.000 kroner, men nu fulgte en »aftale« med brevet, som Jane Pape skulle underskrive for at få beløbet udbetalt og, som det var formuleret, »som følge heraf trækker du dit krav mod L’Oréal tilbage«.

»Det var ligesom at få mundkurv på. Jeg følte, at jeg skulle tie stille, og det ville jeg ikke. Konsekvenserne af at bruge hårfarve er for alvorlige til, at jeg bare kan lægge låg på«, siger hun.

I flere tilfælde har L’Oréal betalt beløb til personer, som har henvendt sig til selskabet, fordi de er blevet syge af hårfarver. Således fik to kvinder henholdsvis 46.000 kroner og 21.000 kroner, mod at de undlod at stævne kosmetikgiganten. Tyske Schwarzkopf har også i et enkelt tilfælde betalt godt 20.000 kroner til en mand fra Vejle.

Når L’Oréal vælger at betale sig ud af problemerne, sker det med omhyggeligt valgte formuleringer, og efter en nøje plan, som er godkendt i selskabets hovedsæde i Paris. Betalingerne sker pr. kulance, som det hedder, når producenten afviser at være ansvarlig, men alligevel betaler, fordi firmaet gerne vil være flinkt.

På den måde er det i årevis lykkedes hårfarveindustrien at betale sig fra at møde utilfredse kunder i retten.

Første sag
Jane Pape bliver ifølge hendes advokater den første, der får lov at prøve en sag af denne type ved en domstol.

»Jeg gør det, fordi nogen skal gøre det. Men det sker kun, fordi jeg får hjælp. Jeg har slet ikke kræfter til at kæmpe mod en mastodont som L’Oréal«, siger hun.

For fem år siden farvede hun sit hår og blev efterfølgende ramt af et heftigt allergisk anfald, da ørerne blev ildrøde og kløende. Et par dage efter bredte det sig ned ad brystet, maven, lårene og skinnebenene. Hovedbunden begyndte at væske kraftigt, og først efter flere måneder var anfaldet overstået.

»Jeg er utrolig skuffet over, at man sælger sådan noget. Og at man ikke vedkender sig, at man altså har et produkt, der kan gøre folk syge. Det kan jo gå ud over mange andre«, siger hun.

Jane Pape stævnede selskabet for to år siden, men sagen er gået i tomgang.

»Nu har L’Oréal bedt om kopier af den henvisning til hudlægen, som jeg fik i 2001. Jeg mener, at det ligner en udmattelsesstrategi – de finder hele tiden på noget nyt, som kan trække sagen ud«, siger Jane Pape, der har krævet 20.440 kr. i erstatning.

Politiken har forgæves forsøgt at få en kommentar fra L’Oréal.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden