0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Dåseøl er blevet et hit

Bekvemmelighed anses for at være den væsentligste årsag til en voldsom stigning i salget af dåseøl.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

De sidste to år har Carlsberg oplevet en forøgelse af omsætningen på 141 procent, så salget af dåseøl nu udgør tæt på 20 procent af det samlede ølsalg.

Bare fra 2005 til 2006 steg salget med 48 procent, oplyser informationschef Jens Bekke til Urban.

Samme stigning ser man hos Dansk Supermarked.

»Det er en stor stigning, og det er sjældent, at vi oplever så bratte stigninger i salg af en varetype«, siger informationschef Erik Eisenberg, som tror, successen skyldes en kombination af let snobberi og en hel del bekvemmelighed.

»Kunderne kan godt lide, at øllene ikke klirrer. Dåser virker lidt pænere. Ikke fordi man behøver at være på vej mod bænken, fordi man drikker tre øl, men det er et lidt pænere signal med en dåse. Og så er de jo noget lettere at bære rundt på«, siger han.

I Coops butikker er salget steget 40 procent fra 2005 til 2006, og det udgør nu 10-15 procent af det samlede ølsalg. Kategorichef Kenn Thomsen mener også, det skyldes bekvemmelighed.

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter