Foto: MAGNUS MØLLER
Økonomi

Gratisaviser stjæler morgenavisers læsere

Morgenaviserne har fået skarp konkurrence fra de nye gratisaviser. 24timer fører konkurrencen mellem gratisaviserne stort.

Økonomi

Foreløbig står det 1-0 til gratisaviserne.

I avisverdenens hårde kamp for at kapre læsere, er det lykkedes gratisaviserne at kapre en god del læsere fra de gamle morgenaviser.

Ifølge en netop offentliggjort læserundersøgelse fra Gallup går alle de tre nye gratisaviser - 24timer, Nyhedavisen og Dato - frem, mens de traditionelle morgenaviser må vinke farvel til mange af deres læsere.

I forhold til januar sidste år har Berlingske Tidende 10 procent færre læsere, Jyllands-Posten er gået 16 procent tilbage, mens Århus Stiftstidende har vinket farvel til hele 29 procent af læserne.

Kun Politiken tegner sig som den eneste morgenavis, der ikke er gratis, for en mindre fremgang på to procent.

Hurtig accelleration Gallups læserundersøgelse er den første af sin slags, hvor de tre nye gratisaviser bliver målt på lige fod med resten af aviserne på markedet. Og gratisavisernes læsertal har været ventet med spænding på gratisaviserne, der ligger i hård intern konkurrence.

Nyhedsavisens chefredaktør David Trads er tilfreds med sin avis' 249.000 daglige læsere.

»Vi fortsætter den udvikling, vi har haft fra starten og har en meget stærk acceleraton uge for uge. Vi vil stadig gerne have læsertallet til at stige meget, og vi er meget optimistiske på det punkt«, siger David Trads, der stadig har et stykke vej igen, før hans avis når den million daglige læsere, den har erklæret som sit mål.

Faldende behov for betalingsaviser
Trads glæder sig over, at gratisaviserne ser ud til at vinde noget af markedet fra morgenaviserne.

»Danskernes behov for at læse avis er større, end det var for fem år siden. Men deres behov for betalingsaviser er faldende. De vil ikke have gammeldagsaviser, de vil have nye aviser«, siger han.

Hans avis har under halvt så mange læsere som JP/Politikens Hus' gratisavis 24timer. Men det bekymrer ikke Nyhedavisens chefredaktør.

»Vi betragter ikke 24timer som vores konkurrent. Det, der interesserer os er, hvordan vi klarer den direkte konkurrence med de andre store kvalitetsmorgenaviser. Og det ser ud til at gå godt«, siger han.

Tilfreds 24timer
Med sine 464.000 daglige læsere er 24timer større end både Nyhedsavisen og Dato tilsammen. Og det er 24timers chefredaktør Poul Madsen svært tilfreds med.

»24timer er klart danskernes foretrukne gratisavis. For os er vi nu os og de andre - vi er ikke én gruppe gratisaviser længere«, siger han.

24timer har som erklæret mål at nå 500.000 læsere, og Poul Madsen glæder sig over, at det formentlig snart er nået. Chefredaktøren tror, at læsersuccessen skyldes 24timers journalistiske linje.

»Vores avis er mere levende, lettere at læse, vi har flere overraskelser og sjove ting«, siger chefredaktøren, der derimod ikke tror, at Nyhedsavisen kommer op på en million læsere.

»Nyhedsavisen har på mange måder fejlet«, siger han.

Vil deles ud i trafikken

Tilfredsheden er også intakt på gratisavisen Dato, på trods af at den læsermæssigt halter efter sine to konkurrenter. Chefredaktør Steen Breiner hæfter sig ved, at der trods alt er fremgang.

»Vi er steget 55 procent siden sidste anerkendte måling, så det er svært ikke at være tilfreds«, siger han.

Alligevel vil Dato ændre sin distribution for at nå flere læsere. Hidtil er avisen kun blevet delt ud til læserne gennem postkasser og brevsprækker.

»Men nu vil vi også gå ud og distribuere en del af vores aviser i trafikken. Der, hvor vores konkurrenter primært henter deres læsere, er i trafikken«, siger Steen Breiner.

Fremover vil Gallup hver måned måle avisernes læsertal.

/ritzau/

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden

Annonce