Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Organisationen Dansk Erhverv vil have forbrugerne til at betale mere, når de klager og taber sagen.
Foto: PETER HOVE OLESEN

Organisationen Dansk Erhverv vil have forbrugerne til at betale mere, når de klager og taber sagen.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Butikker: Forbrugerne skal betale mere for at klage

160 kroner i gebyr for at klage til Forbrugerklagenævnet er for billigt, mener organisationen Dansk Erhverv. Beløbet skal op, så de ubegrundede klager forsvinder.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvis de nye vandrestøvler ikke er vandtætte, eller møblerne blev beskadiget under flytningen, kan du klage til Forbrugerklagenævnet.

Det er gratis, hvis du får medhold, og koster et gebyr på 160 kroner, hvis du taber.

For billigt Men det er for lidt, mener organisationen Dansk Erhverv, der blandt andet har butiksindehavere som medlemmer.

Dansk Erhverv ser gerne, at beløbet sættes væsentligt op, så klagernes adfærd reguleres. Et højere gebyr skal forhindre de åbenlyst ubegrundede klager, skriver organisationen i et høringssvar.

Åbenbart grundløse klager
»160 kroner i gebyr til forbrugeren er meget lavt og giver intet incitament til at undgå helt ubegrundede klager«, hedder det.

Selv om antallet af klager til Forbrugerklagenævnet er faldet med 35 procent siden 2001, er der stadig for mange af klagerne, der er åbenbart grundløse, mener Dansk Erhverv.

Og det har ikke haft nogen effekt på antallet af disse sager, at gebyret allerede er fordoblet fra 80 til 160 kroner.

Selvforskyldte fejl skal koste
Samtidig foreslår Dansk Erhverv, at forbrugeren i begrænset omfang skal betale omkostningerne ved en klagesag, hvis det er helt åbenlyst, at fejlen er selvforskyldt og forbrugeren må have været klar over det.

»Eksempelvis i sager om tøj vasket ved for høj temperatur eller når installation af ulovlige programmer forårsager nedbrud«, påpeger Dansk Erhverv.

Uacceptabel ventetid
Det tager i gennemsnit knap elleve måneder, før en sag har passeret gennem Forbrugerklagenævnet.

Og det er uacceptabel lang tid, synes de forretningsdrivende.

»Det skyldes en blanding af manglende ressourcer og ineffektiv tilrettelæggelse af sagsbehandlingen. Det skal ikke tage længere end seks måneder«.

Ny teknologi

Dansk Erhverv foreslår, at Forbrugerklagenævnet træder ind i den moderne tidsalder med e-mails og trykte skemaer i stedet for papirpost og håndskrevne klageskemaer.

Samtidig skal man i højere grad bruge forbrugernes egne digitale billeder af for eksempel møbler med skader, i stedet for at en sagkyndig skal rejse rundt i landet og se på fejlene.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden