0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Staten må gerne redde Kattegat-færger

Den danske regering må godt give statsstøtte til Mols-færgerne som kompensation, hvis brotaksterne sættes ned. Det siger EU-logivningen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jensen Gert
Foto: Jensen Gert

En af Mols-liniens færger på vej ud gennem Kalundborg Fjord. - Arkivfoto: Gert Jensen

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Statsstøtte til private virksomheder er bandlyst i EU.

Alligevel er det i orden at yde statsstøtte til det private rederi Mols-linien, hvis regeringen og forligspartierne vælger at sænke taksterne for bilister og vognmænd på Storebæltsbroen.

»Det er helt lovligt at yde en kompensation til Mols-linien i en begrænset periode, hvis alternativet er, at rederiet må indstille driften«, siger Håndværksrådets EU-jurist, lic.jur. Peter Vesterdorf, der netop har skrevet en bog om statsstøtten i EU.

Trafikken o.k.
Grundlæggende er det imod EU's principper at yde statsstøtte til private virksomheder, men det er tilladt for staten eller lokale myndigheder at yde støtte til jernbaner, buslinjer eller færgeruter, som ellers ikke kan løbe rundt.

Trafikministeren spillede inden jul ud med et forslag, der vil sænke prisen for at krydse Storebæltsbroen fra 250 til 195 kroner for en bilist. Det fik Kattegat-rederiet til at stille krav om en årlig erstatning på 85 millioner kroner. Mols-linien har kørt med underskud, siden bilbroen åbnede i 1998, men har netop fået rettet økonomien.

Dom om tysk by
Det er en to år gammel dom fra EF-domstolen i Altmark Trans-sagen, der udstikker retningslinjerne for støttemulighederne. Sagen handlede om offentligt støttet bustrafik i en tysk by.

»Dommen siger, at der kan ydes kompensation på tre betingelser: Det skal være klart defineret, hvilken opgave Mols-linien bliver pålagt at udføre, beregningen af kompensationen skal være fastlagt på forhånd og være gennemskuelig, og kompensationen må ikke være større end udgifterne«, siger Peter Vesterdorf, der understreger, at kompensationen skal være tidsbegrænset til for eksempel fire år, hvis EU skal acceptere ordningen.

Trafikministeren og Mols-linien holdt tirsdag møde uden at lave en aftale om kompensation. Forligspartierne mødes i næste uge for at drøfte takstnedsættelser.

ritzau

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter