Ved at lege med robotsættet Lego Mindstorms NXT, kan de unge lære at programmere på tusindvis af forskellige måder. Ideen er at det skal lære børnene at tænke kreativt.
Foto: Jim Bryant/AP

Ved at lege med robotsættet Lego Mindstorms NXT, kan de unge lære at programmere på tusindvis af forskellige måder. Ideen er at det skal lære børnene at tænke kreativt.

Økonomi

Danskere er gode til at få gode ideer

Danmark ligger i top med kreative konsulentvirksomheder, som hjælper virksomheder med at gennemskue markedet.

Økonomi

Pling! Når det gælder evnen til at få gode ideer, er Danmark med helt fremme.

En ny rapport viser, at Danmark er et af de steder i verden, der har flest innovative rådgivningsfirmaer – konceptdesignvirksomheder – i forhold til, hvor få indbyggere vi har.

I alt har vi ti af slagsen. De er kendetegnet ved, at de hjælper andre virksomheder med at forny deres produkter eller service ved at blande metoder fra kreative fag, finansverdenen og samfundsvidenskab.

Et eksempel på konceptdesign er at svare på, hvordan man kommer ud over, at børnehavebørn ofte bliver passet af fremmede vikarer, når de faste pædagoger er syge. Den danske konceptdesignvirksomhed 1508 foreslog i et pilotprojekt at oprette et vikarkorps, så også vikarerne kender børnene.

Danmark er godt rustet Ti virksomheder er mange for et lille land som Danmark, og f.eks. er der ’kun’ 17 af den slags virksomheder i London. Desuden har vi også en større underskov af virksomheder, som arbejder med konceptdesign, men i mindre målestok. Det relativt høje tal betyder, at Danmark står godt rustet i det globale kapløb, hvor kreativitet er vigtigere end produktionsomkostninger, vurderer udviklingsdirektør Jørgen Rosted, som står bag rapporten: »Det at være med allerlængst fremme, betyder jo, at der i danske virksomheders baghave er en viden at øse af. På den måde kan det få utrolig stor betydning for dansk konkurrenceevne på det internationale marked«, siger han.

Kreativitet kan ikke outsources
Fordelen ved konceptdesign er nemlig, at det – endnu ikke – kan outsources, forklarer Bill Moggridge, medstifter af en af verdens mest anerkendte konceptdesignvirksomheder, amerikanske IDEO:

»Det er den her evne til at få nye ideer og at være på forkant med, hvad firmaer skal gå efter, som der er brug for i al ny udvikling. Ethvert firma kan finde et billigere sted at få udført det manuelle arbejde. Men i Danmark kan I komme med nye ideer til, hvad der vil passe til det danske marked eller til verdensmarkedet«.

Konceptdesign hører til et af regeringens satsningsområder, og branchen har også udvidet sig de senere år. Mens designbranchen samlet set har haft en årlig stigning i omsætning på 17 procent mellem 2002 og 2006, har de ti konceptdesignvirksomheder i gennemsnit haft en stigningsomsætning på 31 procent. Beskæftigelsen hos konceptdesignerne er steget med 25 procent årligt i den periode, mens det tilsvarende tal for designbranchen er 18 procent.
Lego leger med ideer

En af de virksomheder, der bruger konceptdesign i Danmark, er Lego, som er i fuld sving med at vise børnene på en skole i Singapore, hvordan man får nye ideer og løser indviklede opgaver. Singapore vil være en mere kreativ nation og er derfor i færd med at ændre uddannelsessystemet. Her egner det danske legetøj sig perfekt til en mere kreativ måde at lære nye ting på.

»Når du trækker Lego ind i undervisningen, får du mange løsninger på det samme problem. Det kobler vi med gruppearbejde og teknologi«, forklarer Jens Maibom, leder Lego Education, der udvikler og sælger undervisningsmaterialer til børnehaver og skoler.

Samarbejdet mellem Lego og Cedar Primary School er sat i stand af konceptdesignvirksomheden The Idea Factory, som også står for at ændre Singapores uddannelsessystem. Arbejdet med Lego skal gøre lærere og elever bedre til at arbejde med kreative processer og innovation. Så hvor undervisningen i dag mere går på udenadslære, skal børnene til at lære, hvordan man arbejder i grupper og har projektforløb.

»Da vi kom første gang til de her lande, troede vi, at vores produkter til uddannelse var unikke og kunne bruges overalt. Men det har vist sig, at projekt- og gruppearbejdet med barnet i centrum er noget specielt derude«, forklarer Jens Maibom.

Udvikling i Asien

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er kombinationen af et kreativt materiale og en kreativ proces, som skaber den store interesse for samarbejdet med Lego. Lærerens rolle bliver mere faciliterende end instruerende, og det er en stor udfordring i mange asiatiske lande. Lego forventer derfor, at den større opmærksomhed på kreativitet og innovation i undervisningen bliver en kommerciel mulighed på sigt: »Det er ikke noget, man gør fra den ene dag til den anden. Men på et tidspunkt må også lærere i Asien påtage sig rollen som en, der faciliterer gruppearbejde og åbne læringsprocesser frem for at instruere børnene«, siger Jens Maibom.



Husk at deltage i læserkonkurrencen

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce