Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: JENS DRESLING
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

SAS ændrede reservedel på uheldsfly

SAS beskyldes for at have handlet i strid med godkendt procedure, da en O-ring blev skiftet på det Dash-fly, der nødlandede i Kastrup.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

SAS handlede helt på egen hånd og i strid med ’godkendt procedure’ fra flyfabrikanten Bombardier, da SAS’ mekanikere 22. oktober udskiftede en bestemt reservedel i højre landingsstel på det Dash 8-fly, der fem dage senere nødlandede i Kastrup.

Under udskiftningen ændrede værkstedet reservedelen, hvilket førte til, at en glemt pakning i landingsstellets hydrauliske system de næste fem dage kunne fortsætte sin vandring frem mod en hydraulisk arm, som den blokerede, så højre landingsstel under en landing i Københavns Lufthavn 27. oktober ikke kunne slås ud.

Nødlandede med 44 ombord Flyet, ’Asta Viking’, måtte foretage en dramatisk nødlanding med 44 personer om bord. Det var netop problemer med højre landingsstel, der førte til to nødlandinger i september med Dash 8-fly fra SAS.

Nu viser Havarikommissionens undersøgelser, at SAS 22. oktober - kun fire dage efter, at ’Asta Viking’ 18. oktober igen var sendt på vingerne - på ny skiftede dele ud i flyets højre landingsstel, fordi flyets piloter havde rapporteret om problemer med landingsstellet.

Bombardier blev ikke kontaktet
Ifølge Politikens oplysninger fra flyproducenten Bombardier skete ændringen og udskiftningen af den særlige reservedel, uden at SAS kontaktede producenten.

Bombardier oplyser samtidig, at udskiftningen skete på en måde, som Bombardier betegner som en ’not approved documented procedure’, fordi SAS ændrede på og brugte en reservedel, som var beregnet til flyets næsehjul, til at erstatte en reservedel i landingsstellet i højre side.

SAS følger manualerne
I SAS siger koncernens talsmand, Bertil Ternert, at SAS ikke ønsker at gå i detaljer med sagen, så længe Havarikommissionen stadig arbejder. Han siger dog, at »SAS ikke gør noget uden at følge manualerne«.

Oplysningen om den ændrede reservedel fremgår af en foreløbig redegørelse fra Havarikommissionen om nødlandingen 27. oktober.

Den fortæller om det omfattende sammenfald af begivenheder, der førte til, at en vildfaren gummipakning - en såkaldt O-ring med en diameter på 14 millimeter - forhindrede piloterne på ’Asta Viking’ i at folde landingsstellet ud.

Bombardier: Undersøgelse støtter os
Redegørelsen var knapt offentliggjort forleden, før Bombardier udsendte en international pressemeddelelse, hvor selskabet anerkendte resultatet af kommissionens undersøgelser, fordi de »tydeligt støtter Bombardiers synspunkt om, at Q400-flyet er et sikkert og pålideligt fly«.

Bombardier mener, at Havarikommissionens undersøgelser viser, at fejlen på ’Asta Viking’ ikke skyldes en konstruktionsfejl ved flyet, modsat de to nødlandinger med Dash 8-fly i september i Aalborg og Vilnius.

SAS rejste 3. oktober et krav til Bombardier på en halv mia. kr. som erstatning for de direkte og indirekte tab, som de to første nødlandinger og det efterfølgende flyveforbud medførte for SAS.

Efter den tredje nødlanding besluttede SAS helt at droppe Dash 8-flyene.

Bekostelig affære

Det koster - siger SAS - selskabet 300-400 mio. kr. alene resten af 2007. Det beløb ville SAS kunne lægge oven i kravet mod Bombardier, hvis også den tredje nødlanding skyldtes en konstruktionsfejl.

Selv om Bombardier siger, at der er tale om en isoleret fejl, er det dog langt fra sikkert, at selskabet har ret.

Dels er Havarikommissionens undersøgelser ikke slut, dels har Det Europæiske Luftfartsagentur, EASA, onsdag møde med bl.a. Bombardier om Dash 8-flyets sikkerhed efter de tre SAS-nødlandinger.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden