Megalastvogne vil øge CO2-udledning

Lastvognstog er en af nøglerne til at reducere CO2-udslippet, mener regeringen. Strategien kritiseres nu af forskere for i stedet at ville øge CO2-udledningen.

Økonomi

En hensygnende godsbane, mere lastvognstrafik på vejene og højere CO2-udledning.

Det kan blive resultatet af Transportministeriets nye vejgodsstrategi, og dens anbefaling af de 25 meter lange og 60 ton tunge kæmpelastvogne, også kaldet modulvogntog, som den mest effektive og miljørigtige måde at dække den forventede eksplosive vækst i godstransport i Danmark og Europa.

Kritikken af regeringens strategi offentliggøres i dag i Nyhedsmagasinet Ingeniøren og kommer blandt andet fra trafikforsker ved Roskilde Universitetscenter, cand.polyt. Per Homann Jespersen:

Fidusen er væk

»Jeg er ikke begejstret for modulvogntogene, fordi de 'sælges' meget på deres miljøgevinst. Men det forudsætter, at de er fyldt op. Gennemsnitligt er en national transport kun 40 procent fyldt, og hvis det også bliver tilfældet med modulvogntog, er fidusen ved de store lastbiler væk«, siger Per Homann Jespersen til Nyhedsmagasinet Ingeniøren.

Ifølge en analyse om miljøeffekter ved modullastvogne fra det anerkendte tyske innovationsforskningsinstitut, Fraunhofer, kan modullastvognene på europæisk plan ligefrem vise sig at øge mængden af udledt CO2.

ritzau

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden