»Det er en beslutning, vi har truffet efter lange og nøje overvejelser«, siger DSB´s direktør Søren Eriksen.
Foto: Jens Dresling

»Det er en beslutning, vi har truffet efter lange og nøje overvejelser«, siger DSB´s direktør Søren Eriksen.

Økonomi

DSB stiller ultimatum til tog-producent

IC4-toget skal være køreklart i Danmark inden 12 måneder, ellers bliver aftalen med italienske Ansaldobreda opsagt.

Økonomi

DSB giver den italienske togfabrikant Ansaldobreda et ultimatum.

IC4-toget skal køre i landsdelstrafikken inden et år - ellers er kontrakten til en værdi af fem milliarder kroner ophævet.

»Det er stærkt utilfredsstillende, at vores kunder ikke for længst er begyndt at køre med disse tog. Og nu er vores tålmodighed udløbet«, siger Søren Eriksen, administrerende direktør hos DSB på et pressemøde om IC4-skandalen.

Mangler typegodkendelse DSB skulle i første omgang have haft 14 af de nye togsæt og i alt er der bestilt 83 togsæt. De sidste skulle være klar i 2011.

Men Ansaldobreda har end ikke fået en typegodkendelse endnu.

Søren Eriksen udtrykte stor utilfredshed med, hvordan pendlerne på Sjælland kører i ukomfortable tog.

Derfor vil DSB nu leje en række dobbeltdækkervogne til at erstatte de gamle røde og blå vogne, der kører nu, fordi DSB ikke har kunne indsætte IC4-togene.

Allersidste chance

DSB understreger, at det er allersidste chance til Ansaldobreda - og at postyret ikke kommer til at koste DSB eller dres kunder penge.

»Ansaldobreda kommer der i mod til at betale noget af vores materiel som kompensation«, siger Søren Eriksen.

Folketingets trafikudvalg var onsdag morgen til orientering om IC4-skandalen i DSBs hovedkvarter i Sølvgade i København.

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden