0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Pendlere skal køre i gamle tog efter nytår

En aftale mellem Trafikstyrelsen og et privat firma får DSB til at udleje sine 20 bedste tog. De bliver erstattet af gammelt udstyr efter nytår.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Efterskoleleverne Siv Jespersen og Marie Vejleborg pendler hver weekend mellem Jyderup og København, og er netop ankommet til Københavns Hovedbanegård. De synes egentlig, at de gamle blå tog er hyggelige, selvom de larmer lidt for meget. Men når man ikke har travlt og følges med en masse venner, gør det ikke noget, siger de. Foto: Thomas Borberg

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

De larmer, de bumler og oser, de gamle tog og lokomotiver, men vi slipper ikke for dem. Tværtimod.

Fra januar 2009 erstatter DSB nemlig flere af landets bedste tog med ældre modeller. Det kan betyde længere ventetid, flere aflysninger og dårligere komfort for pendlere landet over.

Årsagen er en kontrakt, som er indgået mellem Trafikstyrelsen og DSB’s datterselskab DSBFirst. Den sikrer ikke blot, at datterselskabet overtager driften af togtrafik på kystbanen mellem Helsingør og Kastrup fra årsskiftet. Men også at DSB forpligter sig til at leje 20 af deres bedste tog ud til DSBFirst.

Kabale skal gå op
Det er de nyere elektriske IR4-tog, som der på nuværende tidspunkt findes mellem fem og ti af på kystbanen.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere