0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

SAS ramt af strejker 137 gange på 17 år

Forbrugernes tillid til SAS risikerer at tage skade af den seneste omfattende strejke, som er den anden på fire måneder.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
THOMAS BORBERG
Foto: THOMAS BORBERG

SAS har været særdeles plaget af arbejdsnedlæggelser blandt personalet de senere år.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

To gange i år har SAS-kabinepersonalet strejket med aflysninger til følge.

Sidste år var der også to strejker, hvor omkring 120.000 passagerer blev påvirket. Og strejkerne er ikke noget nyt problem i SAS, tværtimod.

Siden årtusindeskiftet har SAS været ramt af samlet syv strejker, viser politiken.dk’s opgørelse. I 2001 undgik selskabet tilmed i sidste øjeblik en storstrejke.

Også i 1990’erne har SAS været strejkeramt ikke mindre end 130 gange, mange dog uden aflysninger til følge, ifølge en opgørelse lavet af bladet »Inside SAS« i 1999.

Redaktør: SAS har et strejkeproblem De mange strejker, og især de to i rap i 2007, får den ansvarshavende redaktør for rejsebranchebladet Standby, til at konstatere, at SAS er ved at have et decideret strejkeproblem.

»To strejker kort efter hinanden og tre på et år, det er meget. Generelt er SAS jo ikke kendt som et upålideligt selskab, men jeg mener de har et problem nu. Nu tror jeg, at forbrugertilliden til virksomheden begynder at dale«, siger redaktør Christian Peschardt.

Han vurderer, at opsplitning af SAS i landeselskaber i 2004 i meget høj grad handlede om netop at svække fagforeningerne, for at undgå strejkefrekvensen fra 1990’erne.

Sidste udkald for kabinepersonalet

Med opsplitningen kan de over 30 forskellige fagforeninger, som organiserer SAS ansatte, ikke lamme selskabet alt for meget. Øvelsen har nemlig svækket solidariteten mellem faggrupperne på tværs af de tre selvstændige SAS-aktieselskaber i Sverige, Norge og Danmark

»Den her sympatiting med, at man kan lægge hele firmaet ned, den eksisterer ikke mere«, siger Standby-redaktør Christian Peschardt.

Ifølge Peschardt gjorde kabinepersonalet klogt i at stoppe den overenskomststridige strejke i går. Ellers kunne ledelsen simpelthen have mistet tålmodigheden og »sagt, at så må vi jo starte den danske afdeling forfra«, ifølge redaktøren.

Den ansvarshavende redaktør for Standby vurderer, at SAS tabte 10-12 millioner kroner om dagen under strejken, som sluttede i går med en erkendelse af, at »der er trukket store veksler på kundernes tillid og tålmodighed de seneste dage«.

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce