En vietnamesisk avissælger med dagens udbud af nyheder. (Arkivfoto)
Foto: CHITOSE SUZUKI/AP

En vietnamesisk avissælger med dagens udbud af nyheder. (Arkivfoto)

Økonomi

Avissalget går aldeles strygende

Det er kun i de rige lande, at avissalget falder. På globalt plan meldes der om fremgang.

Økonomi

Det globale avismarked voksede i 2008, selv om det går den forkerte vej i de rige lande.

Nok ser det skidt ud i Europa og USA med avissalget. Men på globalt plan sælges der aviser som aldrig før.

Det er stor fremgang i Afrika, Asien og Latinamerika for den daglige avis, der får det overordnede billede til at tegne lyst.

Avisens snarlige død er en »fejltagelse«
På globalt plan blev der i 2008 solgt 1,3 procent flere aviser i et dagligt oplag på 539 millioner, oplyser World Association of Newspapers (WAN). Det er 8,8 procent flere aviser end for fire år siden.

»Denne sektor fortsætter med at vokse«, siger formanden for WAN, Gavin O’Reilly. Han siger, mediekommentatorer begår en »fejltagelse«, når de spår avisens snarlige død.

Store amerikanske aviser er lukket
Avisindustrien i de rige lande har oplevet stor nedgang i oplaget presset af internettet og fald i annonceindtægter. Flere store amerikanske aviser er lukket, og velrenommerede aviser som New York Times, Washington Post og Los Angeles Times har ladet alarmklokkerne lyde.

Men i Asien har en voksende middelklasse løftet avisindustrien. I Indien var der således en vækst i 2007 på 16 procent.

ritzau/AFP

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden