Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Tidsrøver. Billeder fra nabons bryllup eller statusupdates fra de gamle venner. Det hele kan tjekkes fra arbejdscomputeren, og det gør mere end halvdelen af briterne. Og mon ikke danskerne er nogenlunde på samme spor. Arkivfoto.
Foto: ADRIAN WYLD/PA Photos

Tidsrøver. Billeder fra nabons bryllup eller statusupdates fra de gamle venner. Det hele kan tjekkes fra arbejdscomputeren, og det gør mere end halvdelen af briterne. Og mon ikke danskerne er nogenlunde på samme spor. Arkivfoto.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Facebook koster arbejdsgiverne milliarder

Ansatte bruger ugentligt mindst 40 minutter af arbejdstiden på netværkstjenester. Og det koster kassen for chefen.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Man kan anskue det på to måder.

Enten er det den helt fornuftige og nødvendige pause, der skal til for at rense hovedet et par gange i løbet af en dag på jobbet.

Eller også er det på grænsen til tyveri ved højlys arbejdsdag.

Under alle omstændigheder stjæler sociale netværkstjenester som Twitter og Facebook store mængder af kontoransattes tid - faktisk så meget, at overspringshandlingerne koster britiske virksomheder mere end 10 milliarder kroner årligt, fastslår ny undersøgelse.

De andre er værre end mig... Undersøgelsen foretaget af det britiske IT-selskab 'Morse' konkluderer, at mere end halvdelen af alle kontoransatte bruger hjemmesider som Twitter og Facebook i løbet af en arbejdsdag, og de er logget på i 40 minutter i gennemsnit om ugen.

Og det tal er ifølge Philip Wicks fra firmaet 'Morse' faktisk lavt sat.

»Når folk selv bliver spurgt, siger de omkring 40 minutter om ugen, men adspurgt om deres kollegers forbrug, tøver de ikke med at sige en time.

Når folk selv bliver spurgt, siger de omkring 40 minutter om ugen, men adspurgt om deres kollegers forbrug, tøver de ikke med at sige en time

Vi har taget udgangspunkt i de laveste tal frem for at bruge de høje«, siger Philip Wicks til The Telegraph.

Et sort produktivitetshul
Han mener, at Facebook og lignende selvfølgelig kan være udmærket til at bruge professionelt, men da det næppe er det, der foregår på kontorerne rundt omkring, bør virksomhederne snart vågne op.

»I kontormiljøer er brugen af disse hjemmesider helt klar ved at udvikle sig til et sort hul for produktiviteten«, siger Philip Wicks.

Hos en af de omtalte arbejdsgivere er meldingen dog en lidt anden. David Clubb fra vikarbureauet 'Office Angels' mener, at arbejdsgiverne lige så godt kan erkende, at fænomenet er kommet for at blive.

»I takt med, at yngre generationer kommer på arbejdsmarkedet, vil firmaerne være nødsaget til at anerkende netværkstjenesternes eksistens, og at de faktisk både kan være behjælpelige med at give medarbejderne et velfortjent mentalt hvil, men også potentielt kan bruges til at netværke professionelt«, siger David Clubb.

Ingen firmapolitik på området

Af den britiske undersøgelse fremgår det også, at nogle medarbejdere har svært ved at skelne mellem arbejde og privatliv.

Hver tredje af de 1.460 adspurgte siger, at de har set følsomme virksomhedsoplysninger lagt ud på de sociale netværkstjenester.

Men det er ifølge undersøgelsen alligevel de færreste virksomheder, der har en politik på området. Tre ud af fire arbejdspladser havde ikke udstukket retningslinjer for privat brug af internetttjenester.

Og 84 procent af de adspurgte mener da også, at det ville være ganske tåbeligt.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden