0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

DSB's passagerer søger andre transportformer

Siden DSB's store problemer begyndte i september, har selskabet mistet 10.000 passagerer månedligt. Mange af dem har fundet bedre alternativer.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Forsinkelser, aflysninger og dårlig service. DSB's kunder har været sat på alvorlige prøver siden september - for mange er loyaliteten brugt op, og de har søgt andre måder at komme fra A til B på.

Det har betydet travlhed for busselskaber, køreordninger og indenrigsflyvninger.

De tager bussen
Ét alternativ til transporten mellem Jylland og København er de private busselskaber. Abildskou Busser kører bl.a. fra Aalborg, Århus og Viborg og har oplevet en betydelig stigning i antal passagerer.

»Det går godt. Vi kan mærke, at DSB har problemer - det er ingen hemmelighed. På sådan en søndag som i dag har vi 300 - 400 flere passager end normalt», siger busselskabets direktør Jess Abildsskou.

September og oktober har været 15 - 20 procent bedre end sidste år. Busdirektøren er sikker på, det skyldes, at busserne i øjeblikket er markant bedre til at komme frem til tiden end togene.

De flyver
Også SAS mærker betydelig fremgang. Tallene for oktober er endnu ikke samlet sammen, men i september var der knap 10.000 flere passagerer på indenrigsflyvningerne end i samme periode sidste år.

»Vi har generelt haft et godt år, men siden juli har vi haft en ekstra stærk vækst«, lyder det fra flyselskabets presseafdeling.

Og de kører med
Også de mange forskellige hjemmesider, som formidler kontakt mellem folk, der har plads i bilen, og folk der mangler et lift, har oplevet fremgang.

Pendlernet.dk er en internetservice, der i samarbejde med Vejdirektoratet organiserer samkørsel for folk, der hver dag skal den samme tur.

»Der har været tydelig større interesse for vores hjemmeside. Efter længere tids moderat stigning er der nu på nogle dage 100, der melder sig til. Jeg tør ikke sige, om det skyldes DSB eller de stigende benzinpriser«, siger Tonny Wendel fra Vejdirektoratet.

Boom i efteråret
De to liftcentraler gomore.dk og turen.dk har også fået flere henvenelser.

»Hen over sommeren har vi haft en lidt død periode, men de sidste tre uger har der været et boom i tilmeldelser - og det, er jeg ret overbevist om, har noget med DSB's problemer at gøre«, konstaterer Lars René Petersen, en af personerne bag turen.dk.

Han tilføjer, at de hører om tog-frustrationerne i mails. Hér er det et gennemgående tema, at folk synes, der er et misforhold mellem pris og kvalitet hos DSB.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere