0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

KLM tager kampen op med SAS i Norden

Det hollandske flyselskab KLM satser på Norden med prisgaranti og gebyr på bare ti kroner på netsalg. SAS tager udspillet alvorligt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Olaf Kraak
Foto: Olaf Kraak
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Konkurrencen om flykunderne bliver yderligere skærpet med KLM's nye nordiske satsning.

Firmaet introducerer prisgaranti på deres billetter, så kunderne ikke behøver at søge internettet igennem efter bedre tilbud.

Nu vil prisen altid være den samme, uanset om kunderne handler hos rejsebureauer og andre forhandlere af KLM's billetter eller direkte hos det hollandske selskab.

»Prisgarantien starter fra midten af september. Derefter vil man altid finde den billigste billet på vores hjemmeside, og man behøver ikke at være urolig for, om andre ligger inde med bedre tilbud på vores afgange«, siger KLM's ansvarlige for de nordiske lande, Joris Holtus.

Kærkommen konkurrence
Samtidig sætter selskabet sit gebyr ned fra 100 kroner til 10 kroner på alle rejser.

Det hollandske udspil kommer, netop som SAS er blevet kritiseret for prisforskelle på samme flybilletter og svingende gebyrer. De danske kunder har kunnet se, at priser på samme afgange har varieret alt efter, hvilken nationalitet man havde.

For de danske flykunder kommer den nye satsning fra KLM dermed som en kærkommen konkurrence. Prisgarantien vil skabe større gennemsigtighed i det store udvalg af billetter på internettet. Og SAS tager KLM's tiltag alvorligt.

»Vi trækker i samme retning og lancerer til januar et nyt system, der vil gøre det muligt med mere kontrol over vores billetsalg på internettet. Så vi deler fuldstændig KLM's ambition«, siger Jens Wittrup Willumsen, viceadministrerende direktør i SAS.

Vil intet ændre
SAS følger dog nøje konkurrenternes udspil og vil ikke afvise, at selskabet også kan blive nødt til at matche de ti kroner KLM tager i bookingafgift.

Men selv om SAS ser ud til at lægge sig i kølvandet på den flyvende hollænder, tager det skandinaviske flyselskab den nye udfordring med ro. SAS tror ikke på, at satsningen fra KLM kommer til at betyde en ændring af markedsandele. Snarere mener Jens Wittrup Willumsen, at KLM blot vil flytte de kunder, de allerede har, fra deres rejsebureauer til deres internethandel.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu