0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Novo Nordisk opruster i USA

Den danske insulin-producent styrker sin position på det amerikanske marked. Virksomheden har tårnhøje forventninger til produktet Levemir, som nu er godkendt af de amerikanske sundhedsmyndigheder.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Danmarks største medicinalkoncern Novo Nordisk sætter sig nu ekstra solidt på det amerikanske marked, når virksomheden senere på året introducerer sit vigtige insulinprodukt Levemir i USA.

USA er det vigtigste marked for Novo, der derfor kalder det en »milepæl«, at den langtidsvirkende insulin nu er blevet godkendt af de amerikanske sundhedsmyndigheder FDA. Meddelelsen fik i går aktien til at stige lidt over to procent.

Der findes tre insulintyper: En hurtigvirkende, et mix-produkt og en langtidsvirkende.

»Når vi introducerer Levemir i USA bliver vi den eneste producent, der kan levere alle tre typer til amerikanerne«, siger Novo Nordisk-koncernens kommunikationschef Mike Rulis.

Skrap konkurrent
Ærkerivalen Eli Lilly har ikke en langtidsvirkende konkurrent til Levemir. Men det har Sanofi/Aventis til gengæld, og firmaets Lantus-produkt bliver en skrap konkurrent til Novos Levemir.

Allerede nu er Lantus et meget populært middel blandt de amerikanske sukkersygepatienter, og analytikere regner med, at Novo får kamp til stregen.

»Godkendelsen kommer ikke som den store overraskelse, men selvfølgelig fjerner det den sidste rest af usikkerhed. Det styrker også Novo Nordisk-koncernens position på det amerikanske marked, og det er jo her, hovedparten af væksten foregår. Men produktet bliver mødt med stærk konkurrence fra især Lantus, der har godt fat i de amerikanske insulinbrugere«, siger Peter Andersen, medicinalanalytiker i Jyske Bank.

Stor aktør
Novo Nordisk sidder i forvejen på 35 procent af det amerikanske marked. Til sammenligning har Eli Lilly 45 procent, mens Sanofi/Aventis har 18 procent.

Kernen i Novos forretning er produktion af insulin, som udgør tre fjerdedele af det samlede salg på cirka 30 milliarder kroner. I dag sidder Novo Nordisk globalt set på halvdelen af verdens insulinmarkedet.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere