0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

DSB skal ikke køre i Norge

DSB blev slået af de norske statsbaner NSB, da en lille bid af det norske jernbanenet blev sendt i udbud.

Økonomi
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

De norske statsbaner NSB slog både DSB og den franske transportgigant Connex, da Norges trafikminister Torild Skogsholm valgte vinderen af udbuddet af Gjøvikbanen i Norge.

DSB havde satset på, at Gjøvikbanen, der med en omsætning på 150 mio. kr. er en beskeden forretning, skulle være selskabets brohoved i Norge for de kommende og større udbud af Bergensbanen og Sørlandsbanen.

Ville ikke løbe risiko
Koncerndirektør Søren Eriksen, DSB, mener, at DSB gav det bedst mulige tilbud.

»Vi kan konstatere, at NSB var noget billigere end os, men vi ønskede ikke at løbe nogen risiko ved at gå længere ned i pris, end vi gjorde. På alle øvrige områder end pris var DSB med helt fremme«, siger Søren Eriksen til Ritzau.

/ritzau/

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere